Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Medlem

Installera win11 24h2 på ARMdator

Hej.
Skaffade en av dessa Lamina Avon datorer Dustin har till superpris.
Såg att windows update ville uppdatera till 22h2, men jag funderade på att uppdatera direkt till 24h2. Är detta möjligt och när jag skulle kolla om det fanns någon recoverypartition så hittade jag detta

Behövs verkligen alla dessa partitioner?
Om det nu är möjligt att uppdatera till 24h2, gör jag som om det vore en PC.

Angående sista partition på 950MB, är det något som behöver vara kvar och ska den ha status unallocated. Hur ser jag då till att den hamnar sist om det går att installera 24h2 då alla partitioner tas bort. För om jag skapar en partition lär den hamna först, och om jag väntar till efter installationen är det inte säkert att det går att skapa denna partition. Eller har jag fel?

Är det något annat jag måste tänka på eller har glömt att fråga om, skriv i tråden

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Oj! Det var nog det värsta jag sett i mitt 50-åriga liv!

Trodde att min gamla Lenovo Yoga med 9 partitioner var illa.

Permalänk
Medlem

What the.... Enklast är att blåsa alla partitioner och göra en ren installation av windows.

Permalänk
Medlem

Enheten har 21h2 och jag låter den uppdatera till 24h2. Funderar sedan på att använda resetfunktionen som finns och välja spara inget. Kommer detta göra att alla dessa partitioner försvinner eller kommer inte det alternativet upp. Eller ska jag inte röra dessa partitioner. Första ARM-datorn så jag är väldigt osäker. Vore det en PC så hade jag blåst helt för att få en så rent windows som möjligt.

Läste att en ren installation är för att skapa en virtuell maskin eller kräver snapdragon X som processor för att kunna boota från en ISO utan drivrutiner från tillverkaren. Tidigare snapdragon processorer kräver drivrutiner.
Denna enhet har qualcomm SC7 180 som processor, så jag tror inte det alternativet fungerar.

Är det någon därute som har några goda råd att ge?

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Enheten har 21h2 och jag låter den uppdatera till 24h2. Funderar sedan på att använda resetfunktionen som finns och välja spara inget. Kommer detta göra att alla dessa partitioner försvinner eller kommer inte det alternativet upp. Eller ska jag inte röra dessa partitioner. Första ARM-datorn så jag är väldigt osäker. Vore det en PC så hade jag blåst helt för att få en så rent windows som möjligt.

Läste att en ren installation är för att skapa en virtuell maskin eller kräver snapdragon X som processor för att kunna boota från en ISO utan drivrutiner från tillverkaren. Tidigare snapdragon processorer kräver drivrutiner.
Denna enhet har qualcomm SC7 180 som processor, så jag tror inte det alternativet fungerar.

Är det någon därute som har några goda råd att ge?

Det har inte med ARM i *allmänhet* att göra att det är fullständigt bananas med alla partitioner. Men det kan ju vara något som faktiskt är viktigt på just denna dator av någon anledning.
Har ingen aning hur sannolikt det är att det verkligen ska/behöver se ut sådär på den där datorn.

Den fråga som tyvärr är en grej om man ser till ARM64 i allmänhet är mer något i stil med: "är detta en dator där man bara kan boota ett installationsprogram och installera vad man vill eller är allt bara special och snarast kräver att man skriver en färdig image anpassad för just denna dator direkt till lagringen?"
Att det finns en ESP på bilden tyder ju på att det är någon form av UEFI-boot iaf, så det är ju lite lovande, men hur det sitter ihop låter jag vara osagt.

Kanske att båda frågorna är lika relevanta i slutänden: OM du kan boota Windows-installern och bara installera Windows själv; förutsätter det ändå att du har kvar alla de konstiga partitionerna? De har ju rimligen inte med Windows att göra (där brukar det ju vara ESP, System, Recovery, oavsett om det är på x86-64 eller ARM64), men det betyder ju inte att det är säkert att ta bort det om det är något som behövs under boot-processen innan man kickar igång Windows t.ex.

OM du kan boota något valfritt via USB eller liknande kanske du bara kan skapa en image av hela lagringsenheten så kan du experimentera fritt sedan och återställa när ingenting fungerar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är ju nytt det här med ARM64 och "eget os" typ windows. Android har ju också en hel del småpartitioner till konstiga saker så undrar om det är nåt liknande? kanske bäst att fråga Tillverkarens support innan man pillar.

Visa signatur

Xeon [email protected]
9800GTX+

Permalänk
Hedersmedlem

Nämnde i en annan tråd också men jag hade en hel del strul med att uppdatera, inget unikt för denna dator utan har sett liknande på annan "vanlig" burk.

I mitt fall failade installationen flera gånger även med extern lagring tillkopplad, och gjorde flera tidsödande nya försök.

Jag gick till slut på någon 23-update först istället och därefter 24H2.
Vet inte om det var slumpen eller ett säkrare sätt att gå, men gick igenom till slut.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Måste du tortera den lille krabaten med Windows?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Måste du tortera den lille krabaten med Windows?

Kommer med windows 11 21h2, så inte jag som styrde. Vill dock ha windows, därav detta köp.

Låter enheten uppdatera sig så långt det går och under tiden kollar jag på tillverkarens hemsida om information finns om partitioner och göra en reset.

Återkommer med mer info när jag har det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Är det något annat jag måste tänka på eller har glömt att fråga om, skriv i tråden

Mitt tips är att spara alla installerade drivrutiner.

Görs enklast genom följande rad i PowerShell:

Export-WindowsDriver -Online -Destination C:\drivers

Sen brukar jag även använda Macrium Reflect för att skapa en image-fil av hela disken.

När du vet med dig att du har backup på allt, samt att du kan boota enheten från USB för att återskapa allt. Då är nästa steg att uppdatera Windows.

Själv brukar jag föredra att göra en "in-place upgrade" och starta installationen direkt från skrivbordet.

ISO:n hittar du här:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11AR...

Däremot hade jag föredragit 23H2 som ett första steg.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag snor tråden. Men blev vädligt nyfiken! Skulle denna lämpa sig väl till grabben för att streama xbox Game Pass? Alt. Geforce now?

Permalänk
Medlem

Update
Jag lät enheten uppdatera sig till 22h2 och systemet kraschade med blåskärm och efter omstart så rullade systemet tillbaka med resultatet Recovery och felkod 0xc0000034, vilket tydligen berör boot.
ISO har jag laddat ned men har två val om var lägga in det. SD-kort eller USB-minne samt hur man kommer åt bootmenyn.

Så nu har jag en pappersvikt om jag inte kan få hjälp av Exertis som tydligen är de som tillverkar eller har support på Lamina.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Update
Jag lät enheten uppdatera sig till 22h2 och systemet kraschade med blåskärm och efter omstart så rullade systemet tillbaka med resultatet Recovery och felkod 0xc0000034, vilket tydligen berör boot.

Kan du inte bara kontakta Dustin och reklamera?

Är det "Lamina Awon Pro" du har? Hittar knappt någon info alls om den på nätet utanför Norden.

Funkar inte det, så hade jag valt att köpa ny Lamina Awon och skapat image-filer från den enheten istället. Sen returnerat utan att röra enheten mer än nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kan du inte bara kontakta Dustin och reklamera?

Är det "Lamina Awon Pro" du har? Hittar knappt någon info alls om den på nätet utanför Norden.

Funkar inte det, så hade jag valt att köpa ny Lamina Awon och skapat image-filer från den enheten istället. Sen returnerat utan att röra enheten mer än nödvändigt.

Det är ett alternativ, men jag har fått kontakt med Exertis och ska försöka med deras supportavdelning först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
Fick kontakt med Exertis men de har bara begränsad support då kunnig personal har slutat. De har recoveryfiler via FTP men det finns några att välja på och supporten vet inte vilken som är den rätta.
Testade med den ISO jag hittade via Microsoft och lade in det på såväl USB som SD-kort och testade starta upp för att nå bootmenyn. Gick icke bra då ingen respons från datorn gavs och till slut vägrade skärmen starta upp från viloläge. Testade att starta på normalt läge men samma sak med svart skärm.
Om alla enheter gör samma sak vid versionsuppdatering vet jag inte och avser ej testa trots två enheter till.
Blir att reklamera till Dustin istället.

Visa signatur

OSZAR »