Kan jag få virus på min nya dator om jag går in på konstiga hemsidor på min gamla dator?

Permalänk
Medlem

Kan jag få virus på min nya dator om jag går in på konstiga hemsidor på min gamla dator?

Jag är helt okunnig på datorer. Jag skriver bara lite och använder internet.
Jag har en ny dator som jag använder till 99,9 % och en gammal som jag använder till 0,1 %. Jag använder Mozilla Firefox och Microsoft Edge på dem. När jag söker på Google på den gamla så kan jag se vad jag sökt på när jag använder min nya dator, jag kan även se den gamla datorns surfhistorik på min nya dator.
Hur ska jag klicka för att ta bort denna inställning?
Kan jag få virus på min nya dator om jag går in på någon konstig hemsida på min gamla dator? Jag är noga att bara gå in på seriösa hemsidor på min nya dator men på den gamla är jag mer oförsiktig.

Permalänk
Skrivet av Robin_22:

Jag är helt okunnig på datorer. Jag skriver bara lite och använder internet.
Jag har en ny dator som jag använder till 99,9 % och en gammal som jag använder till 0,1 %. Jag använder Mozilla Firefox och Microsoft Edge på dem. När jag söker på Google på den gamla så kan jag se vad jag sökt på när jag använder min nya dator, jag kan även se den gamla datorns surfhistorik på min nya dator.
Hur ska jag klicka för att ta bort denna inställning?
Kan jag få virus på min nya dator om jag går in på någon konstig hemsida på min gamla dator? Jag är noga att bara gå in på seriösa hemsidor på min nya dator men på den gamla är jag mer oförsiktig.

Troligen för att historiken sparas i molnet och synkas mellan datorer som använder samma konto.

och ja teoretiskt kan ett virus eller liknande smitta datorer som är kopplade på samma nätverk om det tar sig igenom brandväggen på datorn.

notera att routern oftast bara filtrerar ut mot internetuppkopplingen och lansidan har öppet spår så first line of defence är ev brandvägg på varje dator. oftast är t.ex windows firewall som kommer med windows tillräcklig då den iaf silar bort de största elefanterna men ingen brandvägg är totalt vattentät.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är just detta som är anledningen till att så många vill köra på lokala konton. Annars sätter man sig i knät på de stora företagen (Microsoft för Windows och Google för Android (och Chrome)) som då får full tillgång till allt man tittar på via sök- och webhistoriken. De kan sammanställa den här typen av information och låta den utgöra grunden för riktad reklam och algoritmer som styr trendande innehåll.

Medans andra bara ser fördelarna med att informationen uppdateras på alla enheter därhemma, så är din oro ett positivt tecken på en sund internet-kunskap.

Det finns både dokument och youtube-videor som berättar hur man ändrar Microsoft-inställningar som styr detta och vad folk berättat så verkar det ändå inte gå att stänga av det helt. (Reklampengarna skall in!)

Exempelvis; du kan googla "Windows privacy settings" för en lång lista på förslag.
https://www.makeuseof.com/windows-privacy-settings-change-now...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin_22:

EXTREMT osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

EXTREMT osannolikt.

Om man besöker en sida som med flit försöker infektera sin besökare så är nog sannolikheten nära 100%-ig att man faktiskt blir infekterad i någon mån, beroende på hur bra sandlåda webbläsaren kör i. Man kan till exempel titta efter ”critical security advisories” för Firefox, vilket innebär sårbarheter där den som attackerar kan köra kod med webbläsarens rättigheter.

Jag har svårt att tycka att det är en bra ide att köra en ouppdaterad webbläsare, men om man gör det så är det en vettig ide att köra blocklistor (DNS-baserade, reklamblockande webbläsarbaserade, lokal brandvägg/antivirus eller routerbaserad brandvägg) som blockar suspekta adresser. UBlock Origin är bra och något man förstås alltid kör oavsett - gå in i inställningarna och välj vettiga listor.

Bättre att installera Linux på en gammal dator och köra modern mjukvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Om man besöker en sida som med flit försöker infektera sin besökare så är nog sannolikheten nära 100%-ig att man faktiskt blir infekterad i någon mån, beroende på hur bra sandlåda webbläsaren kör i. Man kan till exempel titta efter ”critical security advisories” för Firefox, vilket innebär sårbarheter där den som attackerar kan köra kod med webbläsarens rättigheter.

Jag har svårt att tycka att det är en bra ide att köra en ouppdaterad webbläsare, men om man gör det så är det en vettig ide att köra blocklistor (DNS-baserade, reklamblockande webbläsarbaserade, lokal brandvägg/antivirus eller routerbaserad brandvägg) som blockar suspekta adresser. UBlock Origin är bra och något man förstås alltid kör oavsett - gå in i inställningarna och välj vettiga listor.

Bättre att installera Linux på en gammal dator och köra modern mjukvara.

Men det är väl ingen som pratat om att köra gamla webbläsare?
Bara gammal dator, vilket inte säger något om mjukvaran.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

OSZAR »