Anmäl dig till Roborock Challenge!

Vad är viktigast när du köper datormus?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Vad är viktigast när du köper datormus?

Alla har vi nåt vi fastnar på när det är dags att skaffa ny mus. Vissa kollar bara på DPI-siffran, andra bryr sig inte om något annat än att den är trådlös och har RGB i 16 miljoner färger. Själv har jag insett att det enda som egentligen spelar roll för mig är hur lillfingret ligger, och hur stor del av det som nuddar musmattan. Inte för mycket, inte för lite. Precis lagom, skall det vara.

För egen del skadar det inte om den är fjäderlätt, men det är mer av en bonus än ett måste.

Och sensorn? Visst, det är kul med high-end, men med mina åldrande reflexer och nervbanor börjar det bli svårt att känna skillnaden mellan två olika kompetenta modeller. Vad tycker ni? Vad är viktigast för er när ni väljer mus? Sensorn? Vikten? Kabeln? Antal knappar? Dela med er – kanske får man upp ögonen för nåt man själv missat.

Permalänk
Medlem

Spännande ämne!

Jag skulle säga att mina preferenser går att rangordna efter följande:

1. Passform/ergonomi

2. Vikt

3. Klickkänslan

4. Sensor

5. Märke

6. Anslutning (trådad/trådlös

7. Färg och RGB medmera

Permalänk
Medlem

Det som är viktigast för mig när jag köper datormus är att jag sett till att svara på minst en omärkt marknadsundersökning!

Permalänk

90% Passform.
är inte så noga men hällre för stor än för liten. har dock inte stött på någon som varit för stor ännu men små möss finns i överflöd.

8% vikten.
tung basplatta resten ska va mer eller mindre viktlös. hatar toptunga möss.

1% övrigt.
DPI... meh kommer ändå ställa ner den till ~400dpi för den rätta feelingen så totalt ointressant om den kan köra max 400 eller 40000.

trådat eller trådlöst kvittar men föredrar generellt trådat pga det lägre priset.

givetvis också ett maxpris.

~300-400:- är lagom inte hugget i sten nån hundralapp över går vägen men absolut inte mer för då kommer jag bara fortsätta laga mina gamla möss i evighet för typ några kronor varje gång sladden eller brytarna som slits behöver bytas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Definitivt passform som är det viktigaste.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att dessa är viktigast för mig personligen:

Funktioner/antal knappar (inte för få och inte onödigt många för mitt behov).
Pris (vill inte köpa det absolut billigaste och jag vill inte lägga för mycket på en mus, typ uppåt 1000kr eller mer. skulle säga max 500kr helst).
Trådad (föredrar det).
Helst ingen RGB (har dock RGB på min nuvarande, men bara på scrollhjulet, men den är ställd till en solid färg).
Utformning (att den inte är överdesignad och verkar passa mig ergonomiskt)

Permalänk
Medlem

Att det är en Logitech MX Master 2S.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Antal knappar
Passform
Trådlös

Pris spelar mindre roll då det är så sällan jag köper mus.

Utseende/rgb spelar ingen roll alls

Permalänk
Medlem

Utöver passform som folk redan har nämnt, så lägger jag till ytterligare en sak....tyngd/vikt!

Jag är en sådan person som föredrar lite mer tyngd i en datormus!

Permalänk
Medlem

Passform - Garantitid - Pris

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat använda vertikala möss så för mig är det viktigt

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Passform, därefter sensor och extra knappar. I den ordningen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Viking

Låg vikt och trådlös

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

passform är så klart viktigt, men sen prestandan och vikten. För mig som en medelålders man så behöver jag varenda fördel jag kan för att ens vara med på kartan så att säga när man möter ungdomar.

använder en crazy light, och en dav3.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Formen och att den är trådad.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Passformen, låg vikt och trådlös

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av izzie:

Det som är viktigast för mig när jag köper datormus är att jag sett till att svara på minst en omärkt marknadsundersökning!

Det är inte en marknadsundersökning. Det är jag som drar igång veckans helgsnack.

Permalänk
Medlem

Att staten inte tar mig på bar gärning 😉

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Att man kan spara sina inställningar till ett inbyggt minne i musen (keybinds, dpi, polling rate, val av färg osv..) och sen stänga av mjukvaran och aldrig starta igång den igen.

Den tillverkaren som erbjuder det kommer få mig som evig kund.

Gäller även tangentbord och headset.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Just mus och tangentbord har jag noll tolerans för strul av någon anledning så ordningen blir följande:

1.) Passform
2.) Bra mjukvara med lätt anpassning av knappar utan krångel
3.) Tillräckligt många knappar, minst 6 anpassningsbara.
4.) Trådlös med stabil strulfri uppkoppling

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

1. Batterierna ska vara utbytbara
2. Utformad för högerhanden.
3. Ska funka bra även om man inte kör Windows.
4. Man ska kunna byta delar som kan gå sönder.

Heliga gralen borde vara en Logitech G9x med AAA-batteri och kanske QMK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Att man kan spara sina inställningar till ett inbyggt minne i musen (keybinds, dpi, polling rate, val av färg osv..) och sen stänga av mjukvaran och aldrig starta igång den igen.

Skrivet av Charles Finley:

1. Batterierna ska vara utbytbara
2. Utformad för högerhanden.
3. Ska funka bra även om man inte kör Windows.
4. Man ska kunna byta delar som kan gå sönder.

Heliga gralen borde vara en Logitech G9x med AAA-batteri och kanske QMK?

Det jag nämnde löser nummer 3, för då kan man konfigurera musen på en windows maskin, även i en virtuell PC och sen aldrig mer behöva tänka på det även om man kör linux eller något annat.

Kanske behövs en EU lag mot detta som allt annat? är så trött på all denna skräpmjukvara till kringutrustning... har även det till mina högtalare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Detta gillar jag med Roccat. Bara ställa in en gång i Windows och sedan går jag tillbaka till Linux 90% av tiden
(det är inte musen's fel att jag måste tillbaka till Windows ibland)

Kör för tillfället med deras Kova modell som passar både höger och vänster -hänta

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

STOR, och då menar jag STOR, förfaen vad alla möss är så jävla små, och då har jag normalstora manshänder och inte dasslock och ändå får sitta med 🤌och typ inget stöd för annat än fingertopparna.

Logitech MX Mastet 2s/3s är nästan där.

Sedan så är logitechs "dark field"(laser?) 1000 gånger bättre än alla optiska, för dessa möss funkar på istortsett alla underlag, medan optiska är bara skit.

Permalänk
Medlem

1. Kvalitet. Som vanligt var det bättre förr. Idag säljs det mest skräp till överpris. Jag är innerligt trött på scrollhjul som slutar fungera. Min förra mus, en GPX Superlight, klara sig runt 1-1.5 år innan scrollhjulet började bete sig. Nu är jag inne på min andra EGG där det blivit problem efter 3 månader.
Ytan brukar också slitas ut på nolltid. De blir blanka snabbare än det tar att slita ut ett par strumpor, om man går med dem varje dag. Extra lustigt när alla "recensioner" pratar om ytbehandling, som om det spelar någon roll. Alla har blank och hal plast så fort musen inte är ny.

Folk verkar dock inte ställa krav på kvalitet längre. Viktigare med vad som trendar just nu och vad någon köpt "recension" säger.

2. Form. Måste ligga bra i handen och passa mitt grepp.

3. Vikt. Så låg som möjligt.

4. Knappar. Jag skiter i esoteriska brytare hit och dit. Ge mig bara klick som är lätta, distinkta och som jag över huvud taget inte behöver reflektera över. Och vad sägs om ett scrollhjul som faktiskt har bra klick? Hur svårt ska det vara? Jag använder scrollklicket betydligt mer än högerklick, men ingen tillverkare bryr sig om att faktiskt göra det bra.

5. Batteritid. Bör klara en veckas användning, helst mer. Trådade möss existerar inte 2025.

Sammanfattningsvis kan man säga att jag är less på tillverkare av datorkomponenter och tillbehör som bara kränger skit.

Permalänk
Medlem

!. Shape
2. många knappar
3. trådlös

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det jag nämnde löser nummer 3, för då kan man konfigurera musen på en windows maskin, även i en virtuell PC och sen aldrig mer behöva tänka på det även om man kör linux eller något annat.

Kanske behövs en EU lag mot detta som allt annat? är så trött på all denna skräpmjukvara till kringutrustning... har även det till mina högtalare.

Japp fast ibland vill man ju justera inställningar och verifiera inställningarna man har, tex om man byter musmatta eller liknande

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

STOR, och då menar jag STOR, förfaen vad alla möss är så jävla små, och då har jag normalstora manshänder och inte dasslock och ändå får sitta med 🤌och typ inget stöd för annat än fingertopparna.

Logitech MX Mastet 2s/3s är nästan där.

Sedan så är logitechs "dark field"(laser?) 1000 gånger bättre än alla optiska, för dessa möss funkar på istortsett alla underlag, medan optiska är bara skit.

Jag håller med110% 🤣

Men det jag blir tokig på också är trenden att bygga sidoknapparna helt fel. Ren i.d.i.o.t.i att det inte finns lite mer utbud där sidoknapparna är staplade i höjdled istället för sidled.
Det är svårt för mig att hitta någon "standard mus" som är utformad så att sidoknapparna går att använda utan att behöva byta grepp.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Trådade möss existerar inte 2025.

Hellre trådat än en dålig dongel eller blåtand.

Men att kunna byta kabeln på trådad hade varit bra.

"Sammanfattningsvis kan man säga att jag är less på tillverkare av datorkomponenter och tillbehör som bara kränger skit."

Samma här. Ge mig ett skrollhjul som man inte måste rengöra brytaren på vartannat år t.ex. (har hänt med de flesta märken jag provat, utom när jag hade en Microsoft Sidewinder Gaming Mouse utan x-nummer)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rear hump för en ”relaxed claw” var mitt enda krav tidigare. Köpte en Rival 300 på rea och var helt nöjd.
Har nu köpt Endgame xm2w 4k. Liknande rear hump men bredare och högre på framsidan. Bättre vikt, click, coating, trådlös… Vilken skillnad. Jag går inte tillbaka till budget mus!

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

OSZAR »