Rösta fram t-shirt till communityt!

Säng med 20cm ben huvudända och 10cm ben fotända, bättre än klossar osv? (Acid reflux)

Permalänk
Medlem

Säng med 20cm ben huvudända och 10cm ben fotända, bättre än klossar osv? (Acid reflux)

Jag har problem med acid reflux vid sömn och har därför haft 3 brädor under medarna i huvudändan vilket löser problemet för mig. 12-14cm förhöjt ca i huvudändan.
Men då det är lite ostabilt, och fult då man ser brädorna osv så tänkte jag man kanske kunde köpa 2 olika ben istället i olika längder.

Ex dessa som finns i 20cm och 10cm.

Det finns ju också olika förhöjningsklossar men dessa är oftast dyrare än köpa 2 ben.

Det känns som det borde bli mer stabilt med fastskruvade ben istället för extra klossar.
Logiskt borde det ju vara samma sak som jag skulle haft brädor på 10cm som 2 olika ben.

Enda jag är lite osäker på är om det är bäst att köpa kvadratiska ben som bilden ovan eller runda (då det kommer bli en lutning så kommer ju inte hela benen vara i kontakt med marken).
Finns ju ex ovan i rund format också: https://www.ikea.com/se/sv/p/brynilen-ben-ek-40299692/

Någon annan acid refluxare här som höjt sin huvudända i säng eller någon som kan verifiera om jag tänker rätt innan jag köper massa fötter till sängen

Permalänk
Medlem

Benen och fästena är inte gjorda för sned belastning så jag skulle funderat kring hållfastheten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Körde med en del extra kuddar under bäddmadrassen när jag hade problem med reflux. började från ryggslutet typ och med ökande lutning. går åt en del kuddar eller vad man vill använda. men hjälpte gott.

+hade en väldigt fast bäddmadrass så det blev inte överdrivet mjukt. lätt värt det.

Permalänk
Medlem

Köp långa och korta ben, skruva fast dem ordentligt. Sen lägger du en linjal (träbit eller vad som) som är lika hög som glappet på ena sedan benet, mot golvet. Dra ett streck på benet så har du nu lutningen markerad. Såga av benen enligt strecken.

Men jag råder dig till att få till läkaren och kolla upp det! Du kanske har ett bråck på magmunnen eller något som du enkelt kan medicineras för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Köp långa och korta ben, skruva fast dem ordentligt. Sen lägger du en linjal (träbit eller vad som) som är lika hög som glappet på ena sedan benet, mot golvet. Dra ett streck på benet så har du nu lutningen markerad. Såga av benen enligt strecken.

Men jag råder dig till att få till läkaren och kolla upp det! Du kanske har ett bråck på magmunnen eller något som du enkelt kan medicineras för.

Det lät ju som en bra plan så belastningen kanske blir bättre.

Jag har läkemedel mot det (ezomeprazol) som hjälper en del, men väntar på gastroskopi undersökning för se om det är magmunsbråck. Så det är i rullningarna i alla fall.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur du sågar och håller på, sängen är inte byggd för att stå snett så risken kommer alltid finnas att den pajar där benen fäster mot sängen.

Kolla in någon kildyna eller liknande att ha under bäddmadrassen för att höja upp huvudändan. Finns diverse hjälpmedel som höjer huvudändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Spelar ingen roll hur du sågar och håller på, sängen är inte byggd för att stå snett så risken kommer alltid finnas att den pajar där benen fäster mot sängen.

Kolla in någon kildyna eller liknande att ha under bäddmadrassen för att höja upp huvudändan. Finns diverse hjälpmedel som höjer huvudändan.

Jo lösa ben är ju inte så stabilt som medar antar jag.
Medar är ju ex absolut inga problem att stå snett med. Kanske får fortsätta med medarna och lösa brädorna jag har nu då det håller 100%

Kildyna är skit när jag testat. Skönare när hela sängen lutar blir mer naturligt när man ligger ned.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Någon annan acid refluxare här som höjt sin huvudända i säng eller någon som kan verifiera om jag tänker rätt innan jag köper massa fötter till sängen

Jag gjorde som du och la nåt under benen, hjälpte tyvärr inte jättemycket på uppstötningarna. Ikeasängen höll dock utan problem.
Nu vet jag inte hur tung du är, men observera att kroppsvikten eller rättare sagt fettprocenten spelar jättestor roll så har man lite extra isolering kan det vara värt att testa gå ner i vikt. Kan gå från att ha problem nästan varje natt till inte alls ifall jag droppar 5kg extravikt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

OSZAR »