Synpunkter om mängden annonser på SweClockers

Permalänk
Medlem

Synpunkter om mängden annonser på SweClockers

Jag råkade öppna Sweclockers utan adblocker på. Först blev jag lite förundrad. Kollade urlbaren. Men sen! Sen insåg jag, att om man kisar riktigt hårt och blundar på ena ögat så kan man ana att en site gömmer sig bakom all reklam.

Är det inte dags att lugna sig lite?

Rubb
Permalänk
Medlem

Fördelen är väll att det fortfarande är teknik relaterad reklam och inte scam reklam om allt från ptenshöjande medel till brun utan sol i tablett form.

Tänkte dock samma som dig när jag nyttjade en annan webbläsare utan adblock.

Förr var reklamen inte så "på" utan mer diskret.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag råkade öppna Sweclockers utan adblocker på. Först blev jag lite förundrad. Kollade urlbaren. Men sen! Sen insåg jag, att om man kisar riktigt hårt och blundar på ena ögat så kan man ana att en site gömmer sig bakom all reklam.

Är det inte dags att lugna sig lite?

https://i.imgur.com/CrG2meF.png

Jag tror inte att denna tråd blir långlivad (tyvärr), men visst har du en tydlig poäng i att mängden reklam har ökat markant de senaste åren

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Kanske hade det varit mindre om folk inte använde adblock. 🙃

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Du menar att om de bara lassar på RIKTIGT HÅRT med reklam, så kanske liiite klämmer sig förbi filtret? Annars tycker jag logiken är sannerligen bakvänd.

Permalänk

Oj, jävlar, visste inte att sidan ser ut på det viset. Det ser helt sjukt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Min adblock är av men får ändå ingen reklamn här sen något år tillbaka.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ja vilka jävla svin de är för att de vill kunna ha lön för sitt arbete…

Permalänk
Medlem

SweC enda sidan där annonser inte stör en.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Ja vilka jävla svin de är för att de vill kunna ha lön för sitt arbete…

Poängen är att fler skulle köra utan adblock om sajten inte sett ut som en julgran på LSD. Jag körde länge utan för att supporta, men nu är det fan helt omöjligt att leva med.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig mycket mer på all deadspace runt omkring än ads.. Men visst, jag har fortfarande bara kvar de 3 gamla vanliga. Skulle jag få även till vänster hade det stört mig faktiskt.

Nvm där kom det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

<Uppladdad bildlänk>

Jag stör mig mycket mer på all deadspace runt omkring än ads.. Men visst, jag har fortfarande bara kvar de 3 gamla vanliga. Skulle jag få även till vänster hade det stört mig faktiskt.

Nvm där kom det.
<Uppladdad bildlänk>

Kolla hur min är då, adblock av och noscript av som synes.
Här snackar man dött utrymme

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag tror inte att denna tråd blir långlivad (tyvärr), men visst har du en tydlig poäng i att mängden reklam har ökat markant de senaste åren

Mvh

Varför skulle tråden inte bli långlivad?
Tas den bort för att det är ett klagomål så har man större problem än för mycket reklam på sidan...

Jag är benägen att hålla med TS, reklamen tar alldeles för mycket fokus från innehållet på sidan och en dålig upplevelse gör ju att du tar fram Ad-blocker eller rentav slutar att besöka sidan helt, så det blir ju förlust av intäkter hur du än vänder på det.
Jag förstår också att det måste in pengar på något vis, men ska det behöva se ut på detta sättet så kanske man bör se över sin budget lite bättre och inte belasta slutanvändaren med en horribel upplevelse endast för att "pengarna måste in".

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Jag tror inte swec bränner på med så mycket reklam dem bara kan för att ha råd med lyxbåtar i sommar direkt, skulle gissa på att reklamen är proportionerlig till kostnaderna mer eller mindre, vill man ha kvar swec, eller vill vi att sidan ska lägga ner är frågan...

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg den tiden då forum var forum, med serverkostnader m.m som utgifter och bara med några moderatorer som gjorde jobbet gratis av passion för vad forumet stod för

Det skulle väl kanske gå att få in lite mer pengar om man hade ett par anställda som inte gjorde annat än skapade riktigt intressanta och bra videos till youtubekanalen, och några sponsorer som andra kanaler har. Har dock inte kollat videos där på ett bra tag, det kanske är jättebra ämnen som når många tittare per video. Förstår att det inte alltid funkar, men det känns som den "enkla" vägen var att kötta på med reklam.

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag får en reklambanner överst, men inget på sidorna.
(Förstår inte varför man ska ha ett jättebrett fönster heller? )

*edit* har alltså inga adblockers

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Jag tror inte swec bränner på med så mycket reklam dem bara kan för att ha råd med lyxbåtar i sommar direkt, skulle gissa på att reklamen är proportionerlig till kostnaderna mer eller mindre, vill man ha kvar swec, eller vill vi att sidan ska lägga ner är frågan...

Hoppas absolut att Sweclockers får rejält betalt via reklamintäkterna. Men sidan fanns och frodades även innan ramarna fylldes till brädden med reklam. Tror knappt det var någon reklam alls i begynnelsen, vilket var en fräschör jämfört med andra siter på den tiden. Någon måtta får det väl ändå vara. Riskerar annars påminna om Idiocracy snart, 90% reklamyta och 10% läsvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kolla hur min är då, adblock av och noscript av som synes.
Här snackar man dött utrymme

<Uppladdad bildlänk>

Troligtvis för att du inte tillåter andra siter i Noscript. Har samma. Vill Sweclockers servera reklam får de gott göra det via sin egen domän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Hoppas absolut att Sweclockers får rejält betalt via reklamintäkterna. Men sidan fanns och frodades även innan ramarna fylldes till brädden med reklam. Tror knappt det var någon reklam alls i begynnelsen, vilket var en fräschör jämfört med andra siter på den tiden. Någon måtta får det väl ändå vara. Riskerar annars påminna om Idiocracy snart, 90% reklamyta och 10% läsvärt.

Jo men det har hänt lite med swec sedan dess eller hur?

Permalänk
Medlem

Jo det är väl lite mycket reklam på Swec nu. Men man får ändå vara glad så länge de inte börjar med reklam som blinkar och animerar, sån reklam pallar man verkligen inte med.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Allt ska vara gratis, ingen vill betala.... som vanligt...
Folk är generellt bortskämda,

Adblocker - "För att jag tycker folk ska underhålla mig gratis..."
Skärp er! duger inte Swec som det är? hejdå, have fun, GG

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Allt ska vara gratis, ingen vill betala.... som vanligt...
Folk är generellt bortskämda,

Adblocker - "För att jag tycker folk ska underhålla mig gratis..."
Skärp er! duger inte Swec som det är? hejdå, have fun, GG

Jag hade gärna sett möjligheten att betala en slant för att slippa se reklam. Vad tjänar Swec i snitt på ad views och clicks per genomsnittlig besökare per år? 100 kr? 500 kr? Skulle väl vara skönare att ha minst en inkomstkälla som är mer förutsägbar också.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

jag hade ju trott att intäkterna från det förhållandevis höga priset på marknaden (blocket och fb marketplace är gratis) hade räckt bra men nu lever vi ju under kapitalismens stövel där vinsterna ständigt ska öka.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Jag gillar sweclockers reklam, är nog enda reklamen som får mig att alltid köpa roliga prylar, skulle frågan svarat av min fru skulle nog svaret varit betydligt mer negativt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Poängen är att fler skulle köra utan adblock om sajten inte sett ut som en julgran på LSD. Jag körde länge utan för att supporta, men nu är det fan helt omöjligt att leva med.

Jag kan bara tala för mig själv, och du verkar få mycket medhåll så det är nog många som stör sig på detta, men jag tycker mig väldigt okänslig för sånt här. Visst, jag ser ju att reklamen finns där runt men den är absolut inget som stör mig från sidan och dess innehåll.

Undrar om det varit intressant för många här att på något sätt betala en summa per månad/år för att helt slippa reklam (och dead space som kan bli med adblock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

jag hade ju trott att intäkterna från det förhållandevis höga priset på marknaden (blocket och fb marketplace är gratis) hade räckt bra men nu lever vi ju under kapitalismens stövel där vinsterna ständigt ska öka.

Nu driver du?
Gör ett enkelt överslag på antalet annonser per månad. Sen tar du intäkterna från dessa och ställer mot tre heltidslöner enbart, ingen serverdrift, ingen vinst inget annat. Får du ihop kalkylen? Skulle inte tro det va?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

För egen del kör jag sedan länge utan AdBlock på SweC och FZ. Två sidor jag besöker ett flertal gånger per dag och som genom åren gett mig väldigt mycket, då känner iallafall jag att ladda in lite reklam är ett litet pris att betala.
Nu fick ju chefredaktör Daniel lämna FZ förra veckan av, vad det verkar, ekonomiska skäl så känslan är inte helt positiv just nu. Så för min del kommer reklamen fortsätta visas.

Men jag förstår OP, när det börjar bli svårt att skilja på reklam och faktiska artiklar a la Aftonbladet är det nog dags att ta sig en funderare.

Permalänk
Medlem

...och i andra trådar så klagar medlemmarna över att anställda på Sweclockers (gäller även på FZ) lämnar/får gå....

Permalänk

Det är fullständigt löjeväckande hur mycket reklam som finns. Hade inte adblock funnits så är chansen väldigt stor att jag inte ens hade besökt hemsidan alls för det är ett riktigt kräkmedel för själen att se all bloat.
Jag tycker dessutom att det som swec erbjuder inte är värt att betala för, i alla fall inga stora summor, max 10 kronor i månaden om det ska vara reklamfritt.
Om reklamen behöver vara utformad på det här viset för att swec ska överleva så är det bara att beklaga, man säljer sin själ till djävulen. Man förstör sig själv för att kunna överleva i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Jag hade gärna sett möjligheten att betala en slant för att slippa se reklam. Vad tjänar Swec i snitt på ad views och clicks per genomsnittlig besökare per år? 100 kr? 500 kr? Skulle väl vara skönare att ha minst en inkomstkälla som är mer förutsägbar också.

Mer än du tror, du skulle behöva betala många tusenlappar.

Tänk på att alla tidningar och magasin som bara är tillgängliga för prenumeranter fortfarande har annonser.

OSZAR »