Veckans fråga: Vilken NAS-mjukvara använder du mest?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken NAS-mjukvara använder du mest?

QNAP vill veta vilka behov SweClockers NAS-användare löser med smidiga appar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag har en regelrätt NAS med jag har en 12 core AMD CPU i en burk med ungefär 20 diskar som jag kör proxmox på. Den används för samba-server, jellyfin, backup, WireGuard VPN, Home Assistant och lite mer grejer. Vissa saker går som en VM och andra kör jag med docker. Vet inte om en äkta NAS skulle passa mig. Har kört Linux sedan 90-talet och tycker det fungerar bra att göra grejerna själv.

Strulfaktorn är väldigt låg för mig, sällan något krånglar. Vad gäller QNAP så kör jag en 8 disk USB-C låda till den. Och den fungerar 100% också.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat en färdig byggd NAS lösning.
Kör endast med en gammal server som kör med OpenMediaVault vilket har fungerat okej än så länge. Kollar dock på att uppdatera hårdvaran då den börjar bli lite äldre och funderar då att även kolla på andra mjukvaru lösningar.

Använder min NAS endast för lagring och media strömning så krävs inget extremt egentligen. Enda anledningen varför jag inte kollat på färdigbyggda lösningar är mest för att dom saknar möjligheter för "hardware-encoding" vad jag förstått.
Har dock hört väldigt varma recensioner om QNAPs produkter av vänner som kör dessa. Blir kanske att sätta upp en mindre NAS hos föräldrarna eller syskonen för backup lösningar.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem

Server med Unraid i botten. Fungerar klockrent.
Kör b.la Plex, Immich, VM:s M.m

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Truenas scale! Har kört freenas/truenas sedan 2013 har funkat superbra ingen data loss och ingen corruption.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem

Kör TrueNAS med en Embyserver. Sedan bara gammal hederlig Network Share för enkel åtkomst till filerna lokalt.

Permalänk
Medlem

Kör en Truenas community edition hembyggd NAS (8 disk + 2 NVME) 16 core, 24 trådar och en separat proxmox server på en lenovo tiny pc 6 core, 12 trådar. båda med 64 Gb RAM. så har totalt 36 trådar och 128Gb med ram spritt på 2 maskiner.

på dessa kör jag diverse selfhosted servicear, vissa i redundans.

Bland annat kör jag:
Pi-hole 2 st (provkör just nu AdGuard Home istället)
Vaultvarden
Plex Server
Jellyfin Server
Immich
Tailscale
en virtuell OpenWRT router med OpenVPN till min VPN leverantör för kunna dela ett virtuellt nätverk på min proxmox för de service:ar jag vill anonymisera
Radarr
Sonarr
Prowlarr
Bazarr
Deluge
NginX ProxyManager
HomeAssistant (som VM)
Portainer

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Efter diverse strul med hårdvaruraid eller speciella filsystem så kör jag en setup med vanliga diskar (ext4) och ubuntu server.
Mjukvara som används är:

• mergerfs - Smidigt sätt att få en lagrings"pool"

• snapraid - Mjukvaruraid

• rsnapshot - inkrementella backups med valfritt antal restore-points

• scrutiny - övervakning av diskarnas hälsa

Detta ger enligt mig en väldigt bra balans mellan enkelhet, tillgänglighet och redundans.

- Alla lagringsdiskar kan läsas på vilken linuxdator som helst
- Viktiga men små filer backas upp med historik av rsnapshot vilket skyddar mot både diskcrash och oavsiktlig borttagning
- snapraid används för större filer och man kan välja vilken nivå av redundans man vill ha. Alla fungerande lagringsdiskar är fortfarande läsbara individuellt.
- Det är bara att lägga till fler diskar för att utöka lagringen. Det enda som kräver lite jobb är om nya diskar har större storlek då även paritetsdiskarna behöver uppdateras.

Permalänk
Medlem

Har bara testa Synology NAS med ändamål att agera lagring/backup.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ett vanligt Linux OS funkar bäst för mig, inget bloat, bara funktion.
Har kört Rocky tidigare, numera Void med ZFS på alla enheter, funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Truenas scale i botten och kör mediaserver-tjänster via docker.

Permalänk
Medlem

Kör en TrueNAS Scale, med Plex, pihole en minecraft server och lite annat på den

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS ROG Strix B650E-I - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Flare X - 2x Samsung 980 PRO 1TB - Corsair SF850 - FormD T1 v2.5 - Alpenföhn Black Ridge rev.D + NF-A9x14 - 2x Phanteks T30-120

Permalänk
Medlem

Noobfråga: Är en NAS alltid "igång" 100%? Eller vaknar den när man anropar den, och sleepar mellan det?

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Min NAS har alltid en envägssynk av min Onedrive.
Jag har fipplat med plex, containers och dockers etc. Men det används knappt längre. Lika bra att stänga det nästan. Men det är viktiga funktioner!

Sen har jag Synologys variant av "raid".
Jag har backups i form av snapshots av all data på NASen. Dör den så dör den men jag har ju iaf då gjort det jag kan utan att ha två enheter.

Jag har en kopia av Hex OS. Dvs TrueNAS scale som jag inte börjat använda men när min NAS dör så bygger jag nog något eget med en riktigt bra low efficiency cpu.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kör Unraid på egen hårdvara. Absolut sugen på att flytta allt. Helst separera och köra proxmox för dockers/VM's och NAS(antagligen trueNAS) på varsin maskin. Men är alldeles för slö och det fungerar alldeles för bra idag för att vara värt mödan.

Det jag inte skulle vilja vara utan som körs idag;
Nextcloud
Jellyfin
*arr stack
Vaultwarden
HomeAssistant(vm)
nginx
PiHole+Unbound (som backup till den som körs på separat Pi)
Linux VM för LLM's
Windows 11 VM för att streama spel (Sunlight/Moonlight)

Skulle nog inte kolla på något färdigt då det känns ganska låst och överprisat men ska aldrig säga aldrig.

Permalänk
Medlem

Truenas scale. Jag skulle aldrig köpa en färdig NAS. Glöm inte ECC-minne!

Jag kör inga appar på NASet för det är inte ett NAS funktion. Dessutom har en låg kontroll på vad apparna gör. Det är bättre att ha en proxmox-burk att köra alla egenuppsatta tjänster på.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dodie:

Noobfråga: Är en NAS alltid "igång" 100%? Eller vaknar den när man anropar den, och sleepar* mellan det?

Den är inte i viloläge eller liknande*
Den är igång när du vill att den ska vara det. Det är till nackdel om man måste starta den varje gång man behöver åtkomst till den.

Skulle aldig få för mig att köpa en sån typ av NAS, min gamla speldator kör Windows Server och Hyper-V för Linux/Pihole och en med ADDS.
Fysiska servern kör Plex Media Server, *arr-tjänster, Qbit och lite mer jag inte kommer ihåg nu

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll sålänge det inte är en färdigbyggd NAS.
Problemet är ju alla appar och skit man vill lägga till som bara bygger in en myriad av sårbarheter.

Inte bara dyrt utan dåligt också

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spannen:

Efter diverse strul med hårdvaruraid eller speciella filsystem så kör jag en setup med vanliga diskar (ext4) och ubuntu server.
Mjukvara som används är:

• mergerfs - Smidigt sätt att få en lagrings"pool"

• snapraid - Mjukvaruraid

• rsnapshot - inkrementella backups med valfritt antal restore-points

• scrutiny - övervakning av diskarnas hälsa

Detta ger enligt mig en väldigt bra balans mellan enkelhet, tillgänglighet och redundans.

- Alla lagringsdiskar kan läsas på vilken linuxdator som helst
- Viktiga men små filer backas upp med historik av rsnapshot vilket skyddar mot både diskcrash och oavsiktlig borttagning
- snapraid används för större filer och man kan välja vilken nivå av redundans man vill ha. Alla fungerande lagringsdiskar är fortfarande läsbara individuellt.
- Det är bara att lägga till fler diskar för att utöka lagringen. Det enda som kräver lite jobb är om nya diskar har större storlek då även paritetsdiskarna behöver uppdateras.

Kör liknande, men skippat RAID. Har backup på allt istället (om man nu anser att RAID är en backup-lösning, vilket är tveksamt). Lite nertid om en disk skulle paja spelar ingen roll för mig. mergerfs är bra. Kör jag en du på mitt film-bilbiliotek slutar det på 55GB nu.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Kört TrueNAS sen 10 år tillbaks typ, varav SCALE sen det släpptes.
Jellyfin, rTorrent och Home Assistant är väl det som används mest.
Kommer dock uppgradera servern inom kort och i samband med det gå över till att köra Proxmox med TrueNAS virtualiserat, så blir till att lägga över alla services till Proxmox istället.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har inte en regelmässig NAS hemma. Utan jag kör en vanlig server med Windows Server 2025, som snurrar på en Xeon-cpu på en servermoderkort med fler kärnor än jag behöver och 128 GB ram samt fyra SAS-kontrollerkort som gör att jag har 4 gånger 8 diskar totalt fördelat på 4 st olika Raid5:or (en per kontrollerkort) plus lite slaskdiskar kopplade direkt med SATA-kablar till moderkortet.
På den servern kör jag bland annat en liten Hyper-v-miljö, Plex Media Server, diverse spelservrar (främst Valheim) och en webbserver (inget speciellt, bara för att bibehålla kunskaperna) och såklart filserver som främst matar PMS med media men också privata bilder och annat bös. Håller mina datorer jag faktiskt sitter på (laptopen och speldatorn) så små som möjligt och lagrar allt som ska lagras på min "filserver".
Allt inhuserat i en garderob som står i hallen med fläktar i botten, mitten och toppen som låter luften i hela garderoben att röra på. Svalare luft tas in i garderoben nerifrån golvet och den uppvärmda luften i garderboben kastas ut från garderoben mot taket i hallen. Garderoben liknar därmed en gigantiskt datorlåda då alla hårdvarudelar kopplade till servern är "löst" monterade i garderoben.

Varför Windows-baserad "NAS"? Jag jobbar som it-drifttekniker i Windows-världen sen 2011 så känner mig som hemma med just Microsoft och denna typ av uppsättning. Även om jag vill titta på att ersätta allt med Proxmox, Unraid och/eller Truenas samt docker för andra tjänster så känner jag inte att jag har orken att leka och lära mig det hemma men framförallt så har jag inte tillräcklig med extra hårdvara för att kunna ha primära Windows-miljön och ha en proxmox/truenas/unraid som en sekundär testmiljö samtidigt. Dessutom har jag småbarn så tiden för att labborera hemma blir svårt då jag har andra intressen som jag hellre lägger tid på när barnen sover

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Kör vanlig Ubuntu med ZFS. Applikationer kör jag mestadels i docker-containers samt några i lxc/lxd. Home-assistant, dlna, webserver, vpn, byggserver, testmiljöer m.m.

En sak som skulle vara vettigt är ju att kunna köra home-assistant med automatiska uppdateringar på sin NAS. Göra det mer tillgängligt för gemene man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag har inte en regelmässig NAS hemma. Utan jag kör en vanlig server med Windows Server 2025, som snurrar på en Xeon-cpu på en servermoderkort med fler kärnor än jag behöver och 128 GB ram samt fyra SAS-kontrollerkort som gör att jag har 4 gånger 8 diskar totalt fördelat på 4 st olika Raid5:or (en per kontrollerkort) plus lite slaskdiskar kopplade direkt med SATA-kablar till moderkortet.
På den servern kör jag bland annat en liten Hyper-v-miljö, Plex Media Server, diverse spelservrar (främst Valheim) och en webbserver (inget speciellt, bara för att bibehålla kunskaperna) och såklart filserver som främst matar PMS med media men också privata bilder och annat bös. Håller mina datorer jag faktiskt sitter på (laptopen och speldatorn) så små som möjligt och lagrar allt som ska lagras på min "filserver".
Allt inhuserat i en garderob som står i hallen med fläktar i botten, mitten och toppen som låter luften i hela garderoben att röra på. Svalare luft tas in i garderoben nerifrån golvet och den uppvärmda luften i garderboben kastas ut från garderoben mot taket i hallen. Garderoben liknar därmed en gigantiskt datorlåda då alla hårdvarudelar kopplade till servern är "löst" monterade i garderoben.

Varför Windows-baserad "NAS"? Jag jobbar som it-drifttekniker i Windows-världen sen 2011 så känner mig som hemma med just Microsoft och denna typ av uppsättning. Även om jag vill titta på att ersätta allt med Proxmox, Unraid och/eller Truenas samt docker för andra tjänster så känner jag inte att jag har orken att leka och lära mig det hemma men framförallt så har jag inte tillräcklig med extra hårdvara för att kunna ha primära Windows-miljön och ha en proxmox/truenas/unraid som en sekundär testmiljö samtidigt. Dessutom har jag småbarn så tiden för att labborera hemma blir svårt då jag har andra intressen som jag hellre lägger tid på när barnen sover

Du behöver ju inte byta ut "allt" om du vill lära dig lite proxmox
Jag började med en tiny lenovo pc, köptes begagnat på blocket för 2500 kr (12th gen Intel med 6 high performance kärnor, 12 trådar), köpte till 64 gig RAM, och 1 Tb SSD för att köra lxc containers och VM's på. Sen mountade jag bara min Share ifrån min dåvarande filserver i proxmox, och hade den med in som passthroughs till de containers som behövde filer.

så du kan ganska lätt "komplettera" din windows miljö med en tiny pc t.ex. om du är sugen på att provköra, utan att det blir allt fördyrt.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Följer tråden med intresse. Ska snart bygga nytt och hoppas hitta inspiration här.
(Lär bli ett budgetbygge, typ en mITX med Celeron N100 och några sata-diskar. Men OS är oklart, kanske OMV)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Följer tråden med intresse. Ska snart bygga nytt och hoppas hitta inspiration här.
(Lär bli ett budgetbygge, typ en mITX med Celeron N100 och några sata-diskar. Men OS är oklart, kanske OMV)

Om man tycker om att pilla själv och inte har så höga krav så går det utmärkt att sätta upp en NAS med en RPi5 och en PCIe-ansluten sata-HAT.
Jag har själv byggt ihop en sådan NAS. Kör OMV på den med en Jellyfin server. Den klarar att streama 4k-film till min TV. Är det helt okomprimerad 4k börjar den dock droppa frames. Ska man streama till flera sammtidigt så duger den tyvärr inte så långt..

Permalänk
Medlem

Jag kör inga applikationer i mina NAS, för de är för gamla. Dessutom vill jag bara att de lagrar mina filer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Min NAS är bara just det: lagring via nätverk. I praktiken en extern hårddisk som mina lokala enheter kan nå. Vanlig dator med Windows 10 och lokal fildelning. Funkar perfekt. Är väl fjärde eller femte året nu utan minsta störning.
Inga "appar" eller speciallösningar utan enbart NAS.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Var det någon i tråden som ens läste frågan Qnap ville ha svar på? jo kanske nån enstaka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag kör inga applikationer i mina NAS, för de är för gamla. Dessutom vill jag bara att de lagrar mina filer.

Det är väl i ärlighetens namn det som är en NAS, Qnap, Synology och övriga är ju servrar idag.

Skrivet av Linus:

Var det någon i tråden som ens läste frågan Qnap ville ha svar på? jo kanske nån enstaka..

Det här är ju reklam för Qnap, vad människor faktiskt svarar är mindre relevant.

Skulle bara människor med Qnap-produkter svara så skulle den här tråden bli rätt tyst, deras genomslag på marknaden är rätt begränsat.

Vidare kan man som sagt argumentera för att frågan är felställd, S i NAS står för storage, du kör inga appar på ren lagring.

Permalänk
Medlem

Torrent-klient.
Även Medie-server som låter sig indexeras.

OSZAR »