Rösta fram t-shirt till communityt!

Edit – Windows får ny textredigerare

Permalänk
Melding Plague

Edit – Windows får ny textredigerare

Lever i kommandotolken/Windows Terminal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på emacs? Den är gpl

Den har allt. Edlin comeback?

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Bra att det nu finns en editor i cmd för de mer avancerade användarna. Bra gjort MS. 👏
Kommer nog aldrig använda det själv men känns bra att de släpper något som kan vara bra för användaren. Det senaste bra programmet enligt mig är nog Snipping tool. Fast nu har jag bytt ut det till ShareX.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Den är inte inbyggs i windows? Dessutom finns Vim istället för Emacs.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Skrivet av klein:

Att dess fanboys krigar mot elaka Vim.
"hjälp, hur avslutar jag Vim?"

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Emacs har en väldigt dålig inmatningsmodell. VIM har en helt överlägsen modell.

Permalänk
Medlem

Vim och Emacs i all ära men givetvis skall en medföljande editor vara ett program man inte behöver ta en kurs i att använda. Gamla edit blir perfekt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Den är inte inbyggs i windows? Dessutom finns Vim istället för Emacs.

*Neovim
nä skämt o sido, vim vore gött i windows med.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

"Varför skulle du vilja avsluta vim?!"

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Använder man någonsin Windows i ren CLI-miljö? Inbillar mig i alla fall att man alltid har tillgång till GUI-programvara när man håller på i Windows, och att detta är relativt redundant. Den enda vinsten jag kan se med det - förutom den uppenbara nostalgiaspekten i att det påminner rätt mycket om edit för DOS - är väl att man kan fortsätta i samma fönster när man bökar i konsolen.

Om det nu behövs en CLI-editor i Windows är det väl dock säkert en bra idé att mecka något nytt som är så nära Notepad som möjligt. Etablerade texteditorer från *nix-världen i all ära, men tror nog de flesta användare det här kan vara aktuellt för uppskattar att slippa lära sig nya typer av menysystem/kommandon som inte ens är i närheten av det de är vana vid. Till och med Nano skulle innebära rätt mycket stök med sådant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Dom ville ha en editor på 250k, inte 250 meg....

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Härligt att se att vim vs emacs-debatten fortfarande rasar med samma sakliga argument som för snart 35 år sedan.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Använder man någonsin Windows i ren CLI-miljö? Inbillar mig i alla fall att man alltid har tillgång till GUI-programvara när man håller på i Windows, och att detta är relativt redundant. Den enda vinsten jag kan se med det - förutom den uppenbara nostalgiaspekten i att det påminner rätt mycket om edit för DOS - är väl att man kan fortsätta i samma fönster när man bökar i konsolen.

Om det nu behövs en CLI-editor i Windows är det väl dock säkert en bra idé att mecka något nytt som är så nära Notepad som möjligt. Etablerade texteditorer från *nix-världen i all ära, men tror nog de flesta användare det här kan vara aktuellt för uppskattar att slippa lära sig nya typer av menysystem/kommandon som inte ens är i närheten av det de är vana vid. Till och med Nano skulle innebära rätt mycket stök med sådant.

Ptja, Windows Server installerar väl iofs utan hela GUI-paketet mer eller mindre "by default" numera.
Dessutom är ju recovery-miljön rätt begränsad den också.

Ser absolut lägen där det skulle kunna passa rätt bra OM denna skeppas som standard.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ptja, Windows Server installerar väl iofs utan hela GUI-paketet mer eller mindre "by default" numera.
Dessutom är ju recovery-miljön rätt begränsad den också.

Ser absolut lägen där det skulle kunna passa rätt bra OM denna skeppas som standard.

Ah, ja, i recovery console skulle det faktiskt kunna ha sina användningsområden

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Ah, ja, i recovery console skulle det faktiskt kunna ha sina användningsområden

Diskhantering i Windows likt fstab på Linux, when?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så ny är den kanske inte, fanns ju med till MS Dos
Bra att den är tebax men det har funkat rätt bra också med: notepad text.txt

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Emacs har en jättedålig inmatningsmodell. Antag att du vill radera 1 ord i följd. Då måste du använda en tgt kombination för att radera ord. Om du vill radera 5 ord i följd, så gör du på ett annat sätt, dvs gör ett makro. Vad du än vill göra i emacs (eller word, excel, etc) så måste du lära dig rätt tgt kombination. Det är olika tgt kombinationer för alla olika saker som kan göras. Det är flera tusen olika kombinationer att lära sig. Det skalar inte.

Tänk word. Om du vill radera ett ord, så väljer du ett menyalternativ eller hotkey. Om du vill radera 5 ord, så väljer du ett annat menyalternativ, dvs en popupruta med hur många ord du vill radera. Allt du vill göra är olika menyval. Och du måste memorera alla olika tgt kombinationer för alla dessa menyval. Det är så här Emacs funkar.

-

Vim funkar helt annorlunda. Vim är som ett språk, med verb och substantiv. Säg att jag vill radera något, då matar jag in "radera ord". Om jag vill radera 5 ord, så matar jag in "radera 5 ord". Eller 78 ord: "radera 78 ord". Eller radera 8 rader: "radera 8 rader". Eller radera 10 paragrafer: "radera 10 paragrafer". Allt funkar likadant. "Hur många gånger" + "substantiv" + "verb"

Nu måste man lära sig substantiv, dvs att "ord" heter "w". Och "rad" heter "d". Och paragraf heter "}", etc. Det finns jättemånga olika substantiv att lära sig. T.ex. paragrafen uppåt heter "{".

Och sen måste man lära sig olika verb. T.ex. "radera" heter "d". Och copy heter "y". Och paste heter "p". etc. Det finns jättemånga olika verb att lära sig.

Nu blir det enkelt. Nu kan man trycka "dw" vilket betyder radera ord. Om jag trycker 3dw så betyder det radera 3 ord.

Gissa vad "dd" betyder? Japp, radera en rad. Och vad betyder "68dd"? Radera 68 rader.

Vad betyder "57d}"? Japp, det betyder radera 57st paragrafer.

Vad händer om jag trycker "5p"? Det betyder paste 5 gånger det som jag raderade sist.

Vim är som ett språk. Mycket enklare att memorera några substantiv och verb som du sen kombinerar helt fritt. Jfr mot att memorera tusentals olika tgt kombinationer. Vim skalar mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Hänger inte riktigt med på logiken att vim skulle vara "för svårt". Om man behöver en editor i terminalen så har man sannolikt med råge redan passerat vad medelsvensson pysslar med.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Mammabrada:

Bra förklaring, Bara en kort fråga, syftar kolon före ett "skript" att fungera likt $ i Linux terminalen?

Typ :qw

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De kunde ha valt ett bättre verktyg och erbjudit nano istället för vad nu det där ska vara och sedan skippat skräpet som vi(m) som en del föreslår..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patrik356b:

Skrivet av Patrik356b:

Bra förklaring, Bara en kort fråga, syftar kolon före ett "skript" att fungera likt $ i Linux terminalen?

Typ :qw

Nej, det är något du trycker för att komma in i kommandoläget. Och det borde vara w(rite)q(uit), annars avslutar du innan du sparar, och då klagar vi på att du har osparade ändringar.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Använder man någonsin Windows i ren CLI-miljö? Inbillar mig i alla fall att man alltid har tillgång till GUI-programvara när man håller på i Windows, och att detta är relativt redundant.

Edit i Windows är min motsvarighet till Nano/Pico i GNU/Linux. Perfekt för enklare ändringar i konfigurationsfiler där format och teckentabell absolut inte får förändras.

Större PowerShell-script skapas bäst i PowerShell ISE eller valfri kodeditor (VSCodium m.fl.).

GUI-programvara för konfigurering i Windows ger jag inte mycket för. Tusentals klick för något som ett PowerShell-script kan lösa i en körning. Väldig mycket finns det inte heller något vettigt GUI till (om man inte skapar det själv), utan ofast blir man hänvisad till Services, Group Policy Editor, Registry Editor samt Task Scheduler.

Då är det oftast smidigare att göra egna skript.

Kan nämna att WinUtil från Chris Titus enbart är ett stort PowerShell-script med ett GUI

Permalänk
Medlem

Jättebra om det följer med en standardtexteditor för terminalen.
Sedan kan man förstås installera någon annan själv om man vill.
Jag gillar helix bättre än vim.
https://helix-editor.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

<Uppladdad bildlänk>
Nej, det är något du trycker för att komma in i kommandoläget.

Man spammar
ctrl+c,ctrl+x,ctrl+z,ctrl+x,ctrl+x,ctrl+c
tills den försvinner från skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Använder man någonsin Windows i ren CLI-miljö?

Absolut.
Administrerar helst över ssh och då är det 100% CLI

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Man spammar
ctrl+c,ctrl+x,ctrl+z,ctrl+x,ctrl+x,ctrl+c
tills den försvinner från skärmen

ctrl-z
kill -9 %1

fungerar annars, om inget annat gör.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det finns väldigt många "dolda" verktyg för system administratörer där det inte finns någon GUI. Dessutom Powershell..
Jag har i princip alltid cmd och Powershell igång.

Jag skrev tidigare kring editor, som redan fanns på MS Dos tiden, att det är bra att det nu finns. Men den kan också troligtvis bli lite redundant eftersom man i prompten kan skriva exempelvis notepad text.txt för att öppna din text-fil i Notepad.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hänger inte riktigt med på logiken att vim skulle vara "för svårt". Om man behöver en editor i terminalen så har man sannolikt med råge redan passerat vad medelsvensson pysslar med.

Behåll din VIM i *nix. Jag föredrar Edit i min Windows

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

ytterligare en telemetribubbla

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

För mig som använder nano på linux så är detta är välkommet. fast var väl inget fel på notepad, innan dom gjorde om det till en "windows (11(?)) app". console mode finns väl inte i windows längre som under win9x tiden, det är alltid ett grafiskt gränssnitt med en cmd tolk så kan man lika gärna ha en KISS version av notepad... eller??

Visa signatur

Xeon [email protected]
9800GTX+

OSZAR »