Asus nya strömkontakt tål 1 900 watt

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Mitt 4070 har det, därför jag köpte det. Dock har det bara en 8 pin kontakt

ja kanske finns undantag i 4000 serien inte säker hade missat att det äns fanns 4000 kort med den gamla kontakten...
men har för mig att de som använder den nya kontakten har alla +12v pinnarna och alla gnd pinnarna bara och ihopkopplade på samma plan under kontakten.

potentiellt har 4000 serien 2st +12V plan är osäker men sligger ett svagt minne av det i bakuvet men kan även va något jag drömt.

medan äldre kort var det ofta iaf ofta en 4-5 separata 12V plan så typ komma över ~50-100w på en kabel var mer eller mindre omöjligt äns på de grövsta korten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tycker du verkligen dom är bra? Håller allmänt låg kvalité, kan sitta satan och även vara tröga att få i. Säger inte att nya standaren är perfekt, men den gamla är absolut inget föredöme.

Bra och bra. De är ju inte perfekta på något sätt, men de funkar och har inte gett upphov till femtielva larm om att kontakter smälter och fattar eld.

Den här nya kontakten kanske är bättre, men tillräckligt mycket bättre för att byta ut nätagg och grafikkort för att få den? Tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Bra och bra. De är ju inte perfekta på något sätt, men de funkar och har inte gett upphov till femtielva larm om att kontakter smälter och fattar eld.

Den här nya kontakten kanske är bättre, men tillräckligt mycket bättre för att byta ut nätagg och grafikkort för att få den? Tveksamt.

Den nya är ju sämre pga för liten säkerhetsmarginal.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja kanske finns undantag i 4000 serien inte säker hade missat att det äns fanns 4000 kort med den gamla kontakten...
men har för mig att de som använder den nya kontakten har alla +12v pinnarna och alla gnd pinnarna bara och ihopkopplade på samma plan under kontakten.

potentiellt har 4000 serien 2st +12V plan är osäker men sligger ett svagt minne av det i bakuvet men kan även va något jag drömt.

medan äldre kort var det ofta iaf ofta en 4-5 separata 12V plan så typ komma över ~50-100w på en kabel var mer eller mindre omöjligt äns på de grövsta korten.

@Rouge of Darkness

Och samma sak gäller i själva 12vhwpr sladden att alla pinnarna är ihopkopplade i kontakten.

Finns bra bilder en bit ner på sidan jag länkade.

http://www.jongerow.com/12vhpwr/adapter_testing/index.html

När kommer detta aggregat eller kablar/ kontakter?.
Tänkte om man ska ta det nyinköpta kortet samt gpu på öppet köp och invänta detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Precis!
Var den biten som jag var ute efter.
En kontakt specificeras för den ström och spänning den klarar, så egentligen inte effekten.
Strömmen avgörs av kontaktyta och kabelarea, spänningen av isoleringen.

Givetvis lite opraktiskt med en komplett nätdel

Hur mycket effekt blir det då med 10 Ampere?

24 Volt ger som max 240 Watt, och 24 Volt ger som max 480 Watt.

Går man upp till 400 Volt eller 800 Volt, då finns inte grafikkortet att köpa längre för vanlig konsument, då det kommer kräva AL-behörighet för inkoppling.

Man går upp i Spänning för att hålla ner kabelarean och kontaktarea. På elbil för att hålla ner vikten.

Ohm lag => U = RxI => I=U/R. -> Genom att höja spänningen och kabelns resistans är konstant så kan du överföra mer ström innan kabeln brinner av.
Effektlagen P=RxI^2 -> Här har du anledningen till varför du vill ha låg strömstyrka vid överföring i en kabel.

10Ampere som du pratar om går ju på 240V = 2400.

400V vs 800V i elbilar är bara ett exempel på varför man vill gå upp i spänning. Dels tunnare kablar, dock har man andra saker att ta hänsyn till. Överslag tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Finns ju inga problem med den lösningen...

<Uppladdad bildlänk>

coolt med röd LED 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Förstår inte varför man skall bara öka med massa parallella ledare hela tiden, varför inte bara ha 2 stycken grova ledare med kabelsko och sen 2 gängor ut från grafikkortet som man då bara fäster med en mutter?

Tjockare ledare och skruvförband drar med sig problem.

1. Det blir jobbigare att routa kablar i chassiet. Tjockare kablar är styvare och behöver större "böjradie". Böjradie på kablar brukar vara en multiplikator av kabelns diameter. Hemanvändare skulle kunna "vålda" det kabeln ändå, men en OEM kommer inte göra det pga av ansvarsrisker om något bler galet

2. Ett skruvförband är enklare att klanta till. Polvändning är ett problem som du behöver ta hand om nu, och kvalitetsäkringen blir jobbigare (Verifiera moment och se till att det är två muttar på plats). Detta är extra jobbigt för en branch som inte är van vid det. Lösningar finns, men kostar $$$, behöver mer plats än en blocknyckel samt är en helt ny process för alla OEMer

3. Ett skruvförband tar lång tid att fästa jämfört med en kontakt

4. Skruvförbandet är inte "idiot proof" hos hemmanvändare

Den nya kontakten verkar fallera när det kommer till kvalitetsäkring, men jag tvivlar starkt på att ett skruvförband hade gjort det bättre. Speciellt för kort som monteras av slutanvändaren. Lösningen är att fixa en bättre kontakt. Starkare, med mer marginal och övervakning av fasströmmarna. Båda problemen har vettiga lösningar redan, men NVIDIA la för högt fokus på kostnad och formfaktor.

Alternativt en ny standard med högre matningsspänning, typ 48V. Kostnadsstraffet på det är mycket lägre idag jämfört med vad det var när 12V blev standard. Men jag tror inte det kommer hända eftersom kompabilitet inte går att lösa med adaptrar. Det skulle bli ett hårt break med existerande nätagg. Gör man det skulle det smarta vara att göra fler ändringar på ATX standarden med, dvs gå över till bara 48V på Mobo med,(dvs droppa 12V, -12V, 3.3V och 5V) och utöka/ändra PCIe standarden till att ge upp till 600/800W från moderkortet genom PCIe slotten eller en mindre kontakt bredvid. Hur nice hade det inte varit att inte ha några kablar till något instickskort och typ en 10-pin kontakt till mobo istället för 24 ATX + 8 pin EPS? Snyggare kabeldragning för entusiaster och OEMer hade älskat förenklingen. Men jag håller inte andan för något sådant. Bryta kompabilitet i den skalan är ett helvete för alla inblandade

OSZAR »