Vinn nätagg från Seasonic

Asus nya strömkontakt tål 1 900 watt

Permalänk
Melding Plague

Asus nya strömkontakt tål 1 900 watt

Ser ut att vara betydligt säkrare än den vanliga 16-stiftskontakten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En tillverkares våta dröm att vi låser in oss till dom vad gäller moderkort och GPU val.
Och vår mardröm med datorer som är och sniffar på vad ett vanligt vägguttag kan ge.....

Denna ständiga kamp för att utveckla nya proprietära lösningar där vanliga lösningar redan finns.

Permalänk
Musikälskare

Here we go again

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Suck.
Varför inte bara använda de klassiska 8-pin PCI-E kontakterna?
Visst, de kan vara lite klumpiga med de är väl beprövade vid det här laget och fungerar bevisligen.

Permalänk
Medlem

Det är dags för en extern powerbrick eller bara en C14 kontakt direkt på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Det är dags för en extern powerbrick eller bara en C14 kontakt direkt på grafikkortet.

3DFX gjorde ju det för 20+ år sedan

Permalänk
Medlem

Synd att det inte redan finns miljoner sorters strömkontakter som tagits fram de senaste 150 åren att välja på.

Permalänk
Medlem

Köper ny PSU och en eller två 6090 om det här blir en ny standard. Helt sjukt att jag inte vågar köpa nytt grafikkort för att detta KAN hända. Sitter kvar på 3090 pga den här anledningen. Innan nån kommer in och säger att jag är löjlig (jag håller med till viss nivå) - men när maxa du din 4090/5090 i 24h/streck sist? i 30 graders rumstemperatur?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Suck.
Visst, de kan vara lite klumpiga med de är väl beprövade vid det här laget och fungerar bevisligen.

De skulle tvingas ändra utformningen på dem och namnen. Så nya inte är kompatibla med gamla standarden.

För det finns tiotals miljoner om inte mer 6/8 pin PCI-E kablar som skulle smälta vid minsta ökning från 75/150W .

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Faktum är att den två-poliga "laptop kabel" (C7) skulle få plats i en pci backet, men man brukar räkna med att de får inte dra mer än 250W

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med att all spänning går genom moderkortet. Jag är tex en av dom som gillar det nya med att ha kontakter på baksidan av moderkortet.
Det som behövs är följande.

1. Övergångsperiod. Minns ni AGP?
2. Att det är beprövat och säkert. Inte som Nvidias kontakt.
3. Att alla har en gemensam standard.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

varför alla dessa parallella ledare?

Förstår inte varför man skall bara öka med massa parallella ledare hela tiden, varför inte bara ha 2 stycken grova ledare med kabelsko och sen 2 gängor ut från grafikkortet som man då bara fäster med en mutter?

Permalänk
Skrivet av jope84:

Förstår inte varför man skall bara öka med massa parallella ledare hela tiden, varför inte bara ha 2 stycken grova ledare med kabelsko och sen 2 gängor ut från grafikkortet som man då bara fäster med en mutter?

Har för mig det är för att dela upp värmen en grov kabel även om inte lika känslig på hög ström kommer behpva ta all värmen.

Problemet är ju egentligen att nvidia valt att snåla in på strömdelen och inte installerat någon lastbalansering så inte en kabel i kontakten potentiellt kan behöva dra hela lasset.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har inga problem med att all spänning går genom moderkortet. Jag är tex en av dom som gillar det nya med att ha kontakter på baksidan av moderkortet.
Det som behövs är följande.

1. Övergångsperiod. Minns ni AGP?
2. Att det är beprövat och säkert. Inte som Nvidias kontakt.
3. Att alla har en gemensam standard.

Det är redan trångt på moderkorten idag, detta skulle ge betydligt sämre moderkort över lag.
Antingen prismässigt då det krävs fler lager i pcb eller att man rentav tappar funktioner.

Bara 870(E) och 670(E) är en djungel där nästan alla har konstig lane sharing.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har för mig det är för att dela upp värmen en grov kabel även om inte lika känslig på hög ström kommer behpva ta all värmen.

Problemet är ju egentligen att nvidia valt att snåla in på strömdelen och inte installerat någon lastbalansering så inte en kabel i kontakten potentiellt kan behöva dra hela lasset.

Ja och säkerhetsmarginalen är på tok för liten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Hur många Ampere klarar en C14?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

max 10A vid 230V AC så 2300W har jag för mig.

Dock lär ju grafikkortet behöva växa rätt bra i storlek för att placera ett helt nätaggs 12V DC konvertering på grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

10A, 230V, så ska klara 2300W. Det stora problemet är att du behöver konvertera strömmen du får in också, så antingen behöver du ha den funktionen på grafikkortet (eller vad du nu ska förse med ström), eller så behöver du separat elektronik för att hantera det. Det senare är den vanliga lösningen idag, i form av PSUn.

Red: Var tydligen lite för sent ute.

Permalänk
Medlem

Dock lär ju grafikkortet behöva växa rätt bra i storlek för att placera ett helt nätaggs 12V DC konvertering på grafikkortet.

Eller så går man upp i spänning till tex 24V eller 48V för grafikkort så har du mer marginal med existerande tjocklek på kablarna. Lite som 400V och 800V-system på elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Suck.

Tycker du verkligen dom är bra? Håller allmänt låg kvalité, kan sitta satan och även vara tröga att få i. Säger inte att nya standaren är perfekt, men den gamla är absolut inget föredöme.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk

Det här kommer att gå jättebra. 🙄 Jag litar mer på en fis efter att ha ätit tio dagar gammal thaimat från kylen än vad jag litar på ASUS

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Eller så går man upp i spänning till tex 24V eller 48V för grafikkort så har du mer marginal med existerande tjocklek på kablarna. Lite som 400V och 800V-system på elbilar.

Kommer ju fortfarande inte från att du kommer behpva strömkonvertering till xx DC spänning på grafikkortet för att kunna köra en c14 med 230v ac direkt in i grafikkortet...

Skrivet av Ryzer:

Tycker du verkligen dom är bra? Håller allmänt låg kvalité, kan sitta satan och även vara tröga att få i. Säger inte att nya standaren är perfekt, men den gamla är absolut inget föredöme.

Jag tycker den är en betydligt trevligare kontakt. Inte så jävla liten å puttenuttig utan har iaf lite kött att få ett ordentligt grepp i kontakten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo vist är kylningen lite sämmre, men med större area blir de inte varmt.
Enligt en kalkylator så rekommenderas 4mm2 vid 50A och 10mm2 vid 100A .
Sen finns det silkonkablar som klarar 90c.
Så det skulle inte ens bli klumpiga kablar.

Min ups drog 50A 48V vid ett test med 2500w och på den halvtimme jag gjorde testet blev mina 16mm2 kablar bara lite lätt ljummna, de då 2m långa och en 0.5m kabel blir inte alls lika varm.
Sen är det betydligt bättre kylning i ett chassi.

Permalänk
Medlem

Blir att invänta gpu serien och psu med denna kontakt då.

Permalänk
Medlem

Skrivet av Thomas H:

10A, 230V, så ska klara 2300W. Det stora problemet är att du behöver konvertera strömmen du får in också, så antingen behöver du ha den funktionen på grafikkortet (eller vad du nu ska förse med ström), eller så behöver du separat elektronik för att hantera det. Det senare är den vanliga lösningen idag, i form av PSUn.

Red: Var tydligen lite för sent ute.

Precis!
Var den biten som jag var ute efter.
En kontakt specificeras för den ström och spänning den klarar, så egentligen inte effekten.
Strömmen avgörs av kontaktyta och kabelarea, spänningen av isoleringen.

Givetvis lite opraktiskt med en komplett nätdel

Skrivet av slipbit:

Hur mycket effekt blir det då med 10 Ampere?

24 Volt ger som max 240 Watt, och 24 Volt ger som max 480 Watt.

Går man upp till 400 Volt eller 800 Volt, då finns inte grafikkortet att köpa längre för vanlig konsument, då det kommer kräva AL-behörighet för inkoppling.

Man går upp i Spänning för att hålla ner kabelarean och kontaktarea. På elbil för att hålla ner vikten.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Finns ju inga problem med den lösningen...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför de inte har effekt mätning per ledare.
som stänger av vid för hög ström.
Helt idiotiskt att ha flera parallella ledare och kontakter som skall dela på en STOR effekt utan att det finns skydd för hur mycket effekt varje ledare kan leverera.

Eller temp givare i kontakten på grafikkort.
Som varnar vid för hög temp i kontakten. Och begränsar
Effekten i kortet.

Permalänk
Skrivet av Zupe:

Fattar inte varför de inte har effekt mätning per ledare.
som stänger av vid för hög ström.
Helt idiotiskt att ha flera parallella ledare och kontakter som skall dela på en STOR effekt utan att det finns skydd för hur mycket effekt varje ledare kan leverera.

Eller temp givare i kontakten på grafikkort.
Som varnar vid för hög temp i kontakten. Och begränsar
Effekten i kortet.

Äldre kort före 4000 serien hade lastbalansering så den inte kunde dra allt från en kabel.

Men att skippa den biten är billigare att tillverka så bara fråga om att jensen behövde en ny skinnjacka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Äldre kort före 4000 serien hade lastbalansering så den inte kunde dra allt från en kabel.

Men att skippa den biten är billigare att tillverka så bara fråga om att jensen behövde en ny skinnjacka.

Man kan ju tycka att de ungefär dubblerade priserna inom varje segment borde kunna räcka för att behålla funktionalitet som redan fanns, men som du säger, skinnjackorna behöver bli fler

Permalänk

Mitt 4070 har det, därför jag köpte det. Dock har det bara en 8 pin kontakt

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

OSZAR »