Vinn nätagg från Seasonic

Kommentar: Nu måste Microsoft leverera för spelarna

Permalänk
Melding Plague

Kommentar: Nu måste Microsoft leverera för spelarna

Games for Windows Live, Metro och Windows 11. Microsofts missar är många. Men nu finns det hopp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är kul att de försöker, absolut. Vibbarna från MS har annars känts mer eller mindre som att de gett upp och bara leker moln och AI.

Det intressanta är hur de kommer att stå upp mot Valve och SteamOS - som faktiskt är seriöst bra och välgjort. Jag har ingen SteamDeck ännu men leker ibland med en kollegas, och jag är impad av hur rolig den är och hur bra allting verkar fungera. Känns som att MS har en lång uppförsbacke för att få Windows att stå upp mot det. Vore roligt om de lyckas hur som helst - konkurrens är underbart och gynnar alla.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det är kul att de försöker, absolut. Vibbarna från MS har annars känts mer eller mindre som att de gett upp och bara leker moln och AI.

Det intressanta är hur de kommer att stå upp mot Valve och SteamOS - som faktiskt är seriöst bra och välgjort. Jag har ingen SteamDeck ännu men leker ibland med en kollegas, och jag är impad av hur rolig den är och hur bra allting verkar fungera. Känns som att MS har en lång uppförsbacke för att få Windows att stå upp mot det. Vore roligt om de lyckas hur som helst - konkurrens är underbart och gynnar alla.

Jaså? Vadå konkurrens är underbart och gynnar alla?
Microsoft har dominerat spelmarknaden sedan 1995?
Vad är det för konkurrens du pratar om?
Speltillverkarna har kunnat utveckla spelen för Mac och Linux också, plattformarna har existerat men inget har gjorts.

Det är inte konkurrens du ser, det är Microsoft som har gett upp bara, glider räkmacka på gamla övertag.
Ett fint gränssnitt och att vara vanligt förekommande, mycket tack vare genom licenser, patent och handelsavtal.
Inte genom konkurrens, vi har inget sådant på den här oligark marknaden som dom kallar ”den fria marknaden”.
Den är fett reglerad för att gynna dom med ett övertag, först fot in vinner.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk

Instämmer med krönikören att det finns hopp!

Har haft en Steam Deck OLED i ca ett halvår och är även jag imponerad av mjukvaran, till största delen. Har haft lite krångel med dockan och extern monitor/TV, vilket krävt en del handpåläggning, men när det kommer till det rent handhållna läget är den fantastisk i sin enkelhet, men också i möjligheterna som ges avseende egen anpassning med sitt overlay, utan att behöva gå ur spel.

Hoppas, hoppas att Microsoft verkligen gör nåt helhjärtat nu. Kommer inte hänga på låset för en ROG Xbox Ally X, men kommer definitivt att bevaka utvecklingen.

Edit, glömde kanske det viktigaste. Kommer MS lösa problemen med att vakna upp ur sleep-läge och vara direkt inne i spelet igen?

Permalänk
Medlem

Microsoft har en lång väg att gå. Gränssnittet i Xbox-appen och i Game Bar på PC är oöverskådligt och responsen på olika inputs otroligt seg. Tycker de gott kan starta om och försöka designa något som åtminstone touchar lite av användarvänligheten som Steam utvecklat. Framförallt ska det inte behöva kännas som att du navigerar i sirap. Det verkar dessutom ta längre tid att starta spelen om man jämför Steam vs Xbox-appen.

Lite bättre har det blivit sedan Microsoft först stampade in med jordiga stövlar i PC gaming-sfären. Men inte bra nog alls.

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Jaså? Vadå konkurrens är underbart och gynnar alla?
Speltillverkarna har kunnat utveckla spelen för Mac och Linux också, plattformarna har existerat men inget har gjorts.

Bungie gjorde spel främst till Mac fram till MS köpte upp dem. Till Linux portade och gjorde Loki spel, de fungerade med 3DFX grafikkort, kanske om 3DFX hade överlevt så kanske Loki hade gjort det också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Bungie gjorde spel främst till Mac fram till MS köpte upp dem. Till Linux portade och gjorde Loki spel, de fungerade med 3DFX grafikkort, kanske om 3DFX hade överlevt så kanske Loki hade gjort det också?

Det finns säkert undantag, men kan dom göra spel till PlayStation, Xbox, Nintendo och allt vad det heter så kan dom porta det till Linux och Mac också.
Detta har definitivt gynnat Microsoft och det borde ha varit reglerat i lag. Gör man spel ska det platsa alla stora plattformar.
Ett köpt spel ska fungera överallt utan att man ska behöva köpa en till kopia.
Dom har satt upp detta själva för att dom tillåts göra det. Och det är väl den enda friheten företag har, att skapa oligark monopol överallt.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Microsnyft är bara lissen i ögat å behöver mer klirr i kassan.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Vadå konkurrens är underbart och gynnar alla?
..

Du läser något mellan raderna som jag inte har skrivit.

Jag menar att det är positivt att en gammal drake som MS försöker shape:a upp sig och förbättra något. Inte för att jag är ett fan av Microsoft på något sätt - tvärtom, utan vad det konkret innebär för branschen som helhet: att alla andra måste prestera ännu mer, vässa sina produkter mer än om MS hade kastat in handduken och låtit dem leka ifred. Det är konkurrens, och det är alltid positivt. Ingen vinner någonsin på status quo, oavsett vad ekonomer säger.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se att man önskar att M$ skall anpassa sig och befästa sin starka ställning inom spel när man genom att se vad M$ gjort genom åren inte varit i användarens intresse någonsin. Det har bara handlat om inlåsning och nedlåsning av användaren och en allmän fördumning av operativet. Så nu när det faktiskt finns alternativ varför varför vill man ha dit M$? Borde man inte vara nöjd med att M$ inte är ett vettigt alternativ på handhållet och se vad de nya aktörerna kan leverera framledes?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Nej fy fan.

Jag hoppas de snubblar på sina skor och gör en så hård faceplant i löpbanan att de fastnar med huvudet under marken permanent, långt innan målsnöret.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Microsoft lider av att det är fullt av strategi-muppar som inte gör något användbart. Dessa muppar har bestämt sig för att 1) Windows är deras största tillgång och allt skall bygga på det för att då är allt kompatibelt, och 2) ”Vi måste in på mobilen! TVn! Sälja tjänster!” Det de inte inser är att dessa två är varandras motsatser. Windows är enbart attraktivt för att det funkar på väldigt mycket hårdvara och att många program går på det. Om man skall göra om gränssnittet så att det liknar dagens mobiler och TV så blir det inget nyttigt kvar, för då är det inte längre kompatibelt. Att kapa stöd för så mycket hårdvara som man gjort med Windows 11 är ett massivt självmål.

Strategimupparna är för övrigt helt övertygade om att alla andra gör fel. Se bara på alla frågor om ”när” Apple skall slå ihop MacOS och iPadOS. Apple kan släppa enorma ”NO” i sina presentationer hur många gånger som helst, mupparna tror ändå att de har rätt. Självinsikten är noll.

Så MS: sluta tänka strategier för att ta över världen. Gör bra produkter istället så kommer kunderna ändå.

(Detta sista gäller delvis Apple också. De är lite sakteliga på väg in på samma väg, även om det inte alls är så illa.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Jag har svårt att se att man önskar att M$ skall anpassa sig och befästa sin starka ställning inom spel när man genom att se vad M$ gjort genom åren

Så, CPU-marknaden mår bättre nu sedan Intel har gått ner sig markant? Tror du inte vi skulle ha en bättre marknad om Intel lyckades matcha eller dominera över AMD och ARM som de gjort förr i tiden? Tror du inte AMD skulle vara än mer aggressiva, och ARM pusha ännu hårdare än vad de redan gör? Det är jag helt övertygad om, och vi som konsumenter skulle vinna stort på hårdare konkurrens. Istället sitter vi och golfklappar åt "Zen 5%" osv, tjoho. Vilket lustigt nog är samma sits som Intel satt i under Bulldozer-eran och hej vad bra det gick.

Visst kan man skadeglatt konstatera att Pyttemjuk förtjänar att dö och det är underbart att det går dåligt för dem, men får vi en sundare marknad av det? Det kan jag inte se. De är på tok för stora, precis som Intel var, och skulle lämna ett gigantiskt tomrum om de försvann (eller snarare bytte inriktning och övergav konsumentmarknaden) som jag inte tror skulle gynna någon.

Nä, bättre med en levande marknad där alla kan konkurrera. Givetvis innebär inte det att MS ska gå tillbaka till sina kriminella vanor och agera maffiaboss a'la 90-tal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gå tillbaka till XP, gör det möjligt att välja om man vill installera xbox appen, microsoft store bör ligga på microsofts hemsida istället.
Uppdatera alla säkerhetsbrister och släpp på nya defender, uppdatera dx stöd från 9 till modernt 12+ så har de ett nytt operativsystem som folk kanske vill betala pengar för igen. XP(refresh) Jag hade iaf köpt det.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Att ändra inställningar finns idag på minst 2 olika platser för samma funktion. Det är hög tid att det kommer ännu ett ställe där man gör samma grej.

Kanske ytterligare en nivå under andra nivån på högerklicka på skrivbordet-menyn.

Windows är så bloatigt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Så, CPU-marknaden mår bättre nu sedan Intel har gått ner sig markant? Tror du inte vi skulle ha en bättre marknad om Intel lyckades matcha eller dominera över AMD och ARM som de gjort förr i tiden? Tror du inte AMD skulle vara än mer aggressiva, och ARM pusha ännu hårdare än vad de redan gör? Det är jag helt övertygad om, och vi som konsumenter skulle vinna stort på hårdare konkurrens. Istället sitter vi och golfklappar åt "Zen 5%" osv, tjoho. Vilket lustigt nog är samma sits som Intel satt i under Bulldozer-eran och hej vad bra det gick.

Visst kan man skadeglatt konstatera att Pyttemjuk förtjänar att dö och det är underbart att det går dåligt för dem, men får vi en sundare marknad av det? Det kan jag inte se. De är på tok för stora, precis som Intel var, och skulle lämna ett gigantiskt tomrum om de försvann (eller snarare bytte inriktning och övergav konsumentmarknaden) som jag inte tror skulle gynna någon.

Nä, bättre med en levande marknad där alla kan konkurrera. Givetvis innebär inte det att MS ska gå tillbaka till sina kriminella vanor och agera maffiaboss a'la 90-tal.

Det sitter i väggarna hos M$... De gör allt för att marknaden inte skall vara levande och de kommer aldrig lära sig under min livstid iaf.

typo
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Det där med att spelstart är ett projekt är väl dock ganska allmängiltigt idag. Starta spelet, 4-5 företagsloggor man redan sett tusen gånger och inte vill se igen (om man ens brydde sig första gången?) ska visas, som åtminstone på konsol inte brukar gå att trycka bort, laddaladdaladda, böka i menyer, ladda lite till, osv, osv.

Vad hände med att dunka i kassetten, trycka start, och vara igång och spela inom 5 sekunder?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Att Microsoft inte lyckas bättre med användarupplevelsen för spelare måste bero på att de inte vill göra annorlunda eller bättre än de redan gör.

Hur ska man annars tolka det faktum att Valve, med några hundra anställda totalt, varav några tiotal jobbar med Steam och Steam deck lyckas så mycket bättre än giganten Microsoft som är cirka tusen gånger större räknat i antalet anställda?

Permalänk
Medlem

Jag tror och hoppas de ser hotet från Steam OS, men helt ärligt känns det som att konsumentplattformen inte är deras största fokus nu

AI, Azure, Office SaaS, företagsdatorer, … där är deras fokus och det märks

Jag tror det blir som med Nvidia, Windows får leva kvar så länge det står på egna ben

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag tror inte att AMD hade satsat ännu mer än vad de gör om Intel gick bättre. AMD har på många sätt gått "back to basics" efter utflykten med Bulldozer, och drar nytta av att TSMC just nu är världens bästa foundry. Att Intel tappar beror inte speciellt på att de slutat utveckla nya processorer - det beror på att de inte lyckas med sina processer just nu.

Citat:

Visst kan man skadeglatt konstatera att Pyttemjuk förtjänar att dö och det är underbart att det går dåligt för dem,

Bara för att vara tydlig: det går inte alls dåligt för MS. Det går jättebra. Windows är inte populärt bland användare idag, men deras satsningar på tjänster har på det hela taget gått bra. MS bryr sig helt enkelt inte så mycket om vad användarna tycker, för det är inte användarna som är deras kunder. Kunderna är stora företag som kör vidare med MS för det har de alltid kört. Jag ogillar Windows, och jag önskar att det kom någon Linux-distribution som blev den som alla spel byggdes för (SteamOS har väl inte officiellt stöd för något annat än Steamdeck?) så man kunde dumpa Windows hemma också, men just nu är det lättaste att bara sitta kvar med Win 10.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det är nog inte för inte som Steam har ett linux baserat operativsystem. Microsoft får se upp när de förhoppningsvis släpper det fritt för allmänheten

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem

hoppas flugan med handhållna enheter dör ut igen, blir väl ännu värre med anpassning & fördummning av spel e nog illa med konsolerna. (har både hanhållen enhet & en konsoll sorgligt nog men funkar som blue ray spelare.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att Linux "vinner" spelmarknaden, men vi skall komma ihåg en sak:

De exempel vi hittills sett där Linux varit bättre för gaming har varit på låsta HW plattformar. Det kan tänkas se väldigt annorlunda ut när det är helt öppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

De exempel vi hittills sett där Linux varit bättre för gaming har varit på låsta HW plattformar. Det kan tänkas se väldigt annorlunda ut när det är helt öppet.

Vad menar du? Det är varken låsta HW plattformar eller endast där Linux har presterat över Windows. Iaf är de inte mer låsta än vilken laptop som helst. Du kan, och många gör så, installera Linux på en ROG Ally som kom med Windows och Windows på en Steamdeck som kom med Linux. Samma prestanda delta utspelar sig där.

Vet inte vad du menar "helt öppet", det är det redan. Syftar du på att SteamOS inte har officiellt stöd för särskilt många hårdvarukonfigurationer? Men SteamOS är verkligen inget magiskt när det kommer till prestanda. Samma eller bättre prestanda syns på andra distros som Bazzite eller CachyOS. Det SteamOS har är bara en enkel pakethantering, bra integration för konfiguration till Steam och kör gamescope som standard, allt flera andra distros också erbjuder som Bazzite och ChimeraOS.

Scenarion där Linux slår Windows är ofta när CPU och/eller batteritid är begränsande, då Windows har så mycket mer overhead. Kör man AMD GPU (utan hänsyn till annan hårdvara) så är det fall till fall vilket av Windows eller Linux som vinner, men ofta så har Linux bättre 1% percentil frametimes. De flesta handhållna gaming PCs (e.g. Steamdeck, ROG Ally, Legion Go osv) kör AMD GPU, eftersträvar låg energiförbrukning samt har strikta termiska begränsningar för sina CPUer. Det är inte alls förvånande att Linux presterar bättre där då och har inget med SteamOS eller något proprietärt med hårdvaran att göra.

Spelande på Linux är liksom inget nytt, gjort det som mitt primära operativsystem sedan 2018/2019 på min stationära dator. Det största SteamOS gör är att det sätter det i fler användares händer.

Förtydligande att jag syftar på frametimes.
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

OSZAR »