Skrivet av Xeonist:
Kunden har ju inte alltid rätt. En köpare kan såklart också ha orimliga förväntningar.
Självinsikt är inte människans bästa gren, och i det här fallet så (påstår jag) så har du fel.
Frågan är ju om det faktiskt objektivt är orimliga förväntningar jämfört med liknande produkter, men då vet jag vad du anser i frågan. Tack för input.
Skrivet av Eazy:
Jo det är som andra skrivit att det inte är värt att gå vidare med ärendet.
En billig lösning är (som tidigare förslag) kanske är att köpa en sån här och koppla fläktarna till moderkortet. Jag tror nog att du inte behöver skruva loss något för att få ut grafikkortets fläktkontakt från PCB:n. Sedan behöver du bara ett program för att styra fläktarna utefter grafikkortets temperatur.
Ja, det är min plan. Såg dock väldigt svårt ut att få ut kontakterna utan att demontera kylaren, men ska kolla närmare på det när jag får tillbaka kortet igen. Finns ju dock alltid en risk med att köra mjukvarustyrning som kan fallera. Var nyligen en bugg med Nvidia-drivrutinerna som gjorde att temperatur i mjukvara visade 0 grader efter viloläge t.ex. Failar mjukvaruavläsningen (eller programvaran i sig) så försvinner ju alla överhettningsskydd. Tyvärr sitter det ingen VRM-temperatursensor på kortet heller.
Skrivet av Rouge of Darkness:
kör en custom fläktkurva i MSI Afterburner?
den kan skriva över 30% demanden till vad du vill har jag för mig.
typ
punkt 1 i kurvan på 49°c 0%
punkt 2 30% vid 50°c
punkt 3 30% vid 70°c
punkt 4 100% vid temp limit xx°c
hysteres ~3s
https://i.imgur.com/PMHAWPv.png
troligen har de lägsta på 30% för fläktarna de valt att montera inte kan hantera lägre hastighet utan tjuvstannar stanna om de körs långsammare.
tror de flesta har en min gräns runt ~30% på sina kort mitt 3070ti har t.om 40% som min hastighet förutom när passiv mode går i vid ~50° nånstans om jag kör standardkurvan
Det är ju mer eller mindre exakt så kortet beter sig i dagsläget så förstår inte riktigt poängen med den kurvan. Det finns som sagt ingen kontroll under 30%, så det enda man man åstadkomma är att flytta upp vid vilken temperatur fläktarna drar igång fullt och ev. hur snabbt de ska svara. Har inte heller hittat någon programvara som inte avaktiverar det semi-passiva läget (Afterburners override fungerar inte).
I praktiken gör det i vilket fall väldigt lite skillnad eftersom temperaturen sticker iväg fort i passivt läge. Det som saknas är ju kontroll mellan 0 och 30% för att få till en rimlig ljudnivå med den fläktmodell som sitter på kortet.
Citat:
troligen har de lägsta på 30% för fläktarna de valt att montera inte kan hantera lägre hastighet utan tjuvstannar stanna om de körs långsammare.
Från den research jag gjort, och som även indikerades av något vaga svar från Zotac, så verkar det snarare som att det är en gräns som Nvidia satt och som board partners inte har någon kontroll över öht. Det varierar därför vilt vad för RPM 30% PWM resulterar i beroende på vilken fläktmodell som använts. På ASUS-modeller resulterar det t.ex. i betydligt mer rimliga ~700 RPM, medan Zotac tillhör de absolut värsta.
Skrivet av CooingPendulum:
Precis som Rogue skriver, går det inte att justera med mjukvara? Vill minnas att det brukar gå fint för alla grafikkort jag haft senaste 10 åren..
Nej, se tidigare svar. 30%-gränsen gäller för hela 5000-serien, så när 30% som i det här fallet resulterar i en RPM som är tillräcklig för kortets maximala effektuttag så finns det i praktiken bara 0% eller 100% fläkthastighet att välja på.
troligen sesedan typ release av msi afterburner.
nånstans runt 2006 iaf. även mina gamla 8800GTS går bra att helt skriva över fläktkurvan på trots dess firmwarebegränsning till min 30% och inget passive läge.
Jag har inte hittat något som indikerar att det är möjligt på 5000-serien.
Skrivet av BlockBuilder:
LOL @ ARN
Styr med mjukvara som sagt, att du inte ens testade innan du försökte reklamera...
Kan du inte åtminstone läsa första meningen i trådstarten? Det går inte att att justera fläktarna under 30% PWM och det gäller hela 5000-serien.
Du tror på allvar att jag inte testat eller gjort någon research innan jag reklamerade?
Skrivet av sweisdapro:
Jag tror att det blir svårt att dra detta till något högre; kortet presterar ju som "förväntat" baserat på just den modellen (du skriver själv att flera andra stött på samma problem), att zotac har gjort dumma val i hur fläktarna styrs är ju inte en defekt i produkten om det är "by design".
Ditt starkaste argument (om det går att kalla det för ett sådant) är ju marknadsföringen med "• FREEZE fan stop, Active fan control" där "active fan control" inte betyder något om fläktarna de facto inte går att styra
Det handlar om inte just den här modellen. Samtliga kort i 5000-serien har en lägsta fläkthastighet på 30% som inte går att underskrida och det mesta tyder på att det är en gräns satt av Nvidia. Det varierar stort bland partnerkorten vilken RPM denna miniminivå resulterar i och Zotac är bland de absolut värsta vad gäller både RPM och dBA.
Ja, jag håller med om att marknadsföringsmaterialet ev. kan vara missvisande (speciellt "Low Noise fans" ...) men det blir nog den svåraste punkten att argumentera för gissar jag eftersom det till viss del är subjektivt och de andra påståendena en tolkningsfråga.
Skrivet av Söderbäck:
Jag tror inte du kommer vinna det här rent juridiskt om du hävdar konstruktionsfel.
Det är antagligen inte ett konstuktionsfel utan räknas väl snarare som en variation mellan olika tillverkare där de har lite olika ljudnivå. Som för alla andra produkter. En del är bättre och en del är sämre.
Om just ditt exemplar skulle skilja sig från de andra från samma tillverkare så hade det kanske gått - men det är en process i sig att bevisa skillnaden där. Och det verkar inte vara det som är felet i ditt fall ändå.
Det är väl ungefär den här typen av bekymmer man kan använda ångerrätten till. Testa prdukten. Är den mer högljudd än man önskar så skicka tillbaka inom den tiden.
Vilket inte hjälper dig just nu. Jag förstår. Men juridiskt ser det väl ut såhär ändå.
Med det sagt. Jag tycker själv ljud från datorer är rätt irriterande så jag förstår ju dig!
Hade rekommenderat att testa att göra lite egna fläktkurvor i exempelvis MSI afterburner.
Eller min personliga favorit - fan control.
https://getfancontrol.com/
Här är antagligen inställningen hystesis av intresse också.
Alltså hur mycket över/under aktuell temperatur fläkten ska svara på. Det ger mer fördröjning i fläkthastigheterna.
I praktiken ger det ingen fördröjning av fläkthastigheterna eftersom det bara finns 0% och 30% (i praktiken 100%) att välja på, men det kan ev. gå att minska av-på-av-cyklerna när kortet ligger och lirkar precis på temperaturgränsen för semi-passivt läge. Varken Afterburner eller Argus Monitor verkar dock kunna trigga 0 RPM-läget, ska kolla om override:n i Fan Control fungerar. I praktiken är det dock en väldigt liten möjlig förbättring eftersom det stora problemet är minsta fläkthastigheten och ansluta fläktarna med adapter till moderkortet för mjukvarustyrning är egentligen den enda lösningen.
Citat:
Om just ditt exemplar skulle skilja sig från de andra från samma tillverkare så hade det kanske gått - men det är en process i sig att bevisa skillnaden där.
Det handlar väl snarare om funktionen motsvarar vad en köpare rimligen kan förvänta sig av varan eller inte, så det är väl där bedömningen ska göras i sådana fall.
Men ja, det är ju ångerrätten jag skulle ha utnyttjat i första om jag hade haft möjligheten så klart.
Skrivet av Hakinger:
Oj, undrar vad Nivida tänkte när de satte lägsta varv så vansinnigt högt? Blir Nvidia såpass varma även vid låg belastning? Men som flera redan påpekat så torde det väl lätt gå att fixa med fläktkurvor?
Har ingen aning om varför Nvidia satt den gränsen. Och nej, det går som sagt inte att lösa med fläktkurvor. Se tidigare svar. 30%-gränsen är "hårdkodad".
Zotac
Nvidia styr inte över vilka begränsningar tillverkares fläktar behöver köras i...
Så min 30% är en zotac specad hastighet i firmware.
Allt tyder på att det är en gräns satt av Nvidia, det hintade även Zotac om i direkt kommunikation om än något vagt. Mycket möjligt att de inte får säga det rakt ut, Nvidia håller ju som bekant på med en hel del fulheter mot board partners. Har inte sett ett enda 5000-kort som inte har gränsen på exakt 30%.
Kanske är så men kostar troligen mer att montera en fläkt med lågt varvtal som klarar att leverera tillräckligt luftflöde och högre varvtal innebär ju generellt mer luft flyttad utan att behöva jobba mer på fläktdesignen.
Genom att bara öka maxhastighet kan de öka flöden utan att behöva göra nya gjutformar för rotorn och chassit det enda som behpver bytas till grövre är teoretiskt spolarna så de ger ett kraftigare magnetfält.
Handlar nog mer om man valt helt feldimensionerade fläktmodeller bara. Max RPM på de här fläktarna är ~3000 RPM när 1200 RPM alltså är tillräckligt för kortets TDP. Mer än hälften av spannet är alltså helt överflödigt och gör att 30%-gränsen resulterar i åt h-vete för hög lägsta RPM.