Vinn nätagg från Seasonic

Nekad reklamation av 5070 Ti med orimlig ljudnivå vid låg belastning

Permalänk
Medlem

Nekad reklamation av 5070 Ti med orimlig ljudnivå vid låg belastning

Som så många andra stötte jag på problemet med att Nvidia 5000-serien har en lägsta fläkthastighet på 30% PWM (i mitt fall med ett Zotac 5070 Ti Solid). Fläktarna snurrar då i 1200 RPM och det är alltså miniminivån. Kortet är som de flesta andra modeller semi-passivt, men fläktarna startar redan vid så lite som 40-50W. Det uppstår även ett väldigt störande av-på-av-mönster om effektuttaget ligger och pendlar mellan säg 40W och 60W där kontrasten mellan 0 och 1200 RPM är galen.

Ljudkaraktär kan höras i följande klipp där det jämförs med ett gäng chassi- och CPU-fläktar i ~700 RPM:

Jag tycker det är en helt oacceptabel ljudnivå vid låg belastning. Kortet väger över 2kg och 1200 RPM är nog för att kyla 250W+ som kan ses i följande klipp där den automatiska fläkthastigheten med Quiet BIOS inte rör sig från 30%:

Det finns med andra ord ingen som helst rimlig anledning att fläktarna ska snurra i 1200 RPM vid 50W när den hastigheten är dimensionerad för det femdubbla (250W). Fläktstyrningen är alltså i praktiken binär; helt av eller full fart, ingen dynamisk styrning öht.

Livet kom tyvärr mellan och perioden för öppet köp löpte ut. Reklamerade därför istället kortet med hänvisning till konstruktionsfel, vilket jag anser att det är. Har även bekräftat med Zotac att det inte går att lösa med nytt VBIOS eftersom 30%-gränsen inte går att justera.

Har nu fått reklamationen nekad där återförsäljaren anser att det är normalt och inte påverkar funktion. De vill även ha en felsökningsavgift eftersom inget fel konstaterats.

Vad tycker Swec om detta? Är jag helt ute och cyklar som tycker det är oacceptabelt på ett kort i den här prisklassen? Funderar på att gå vidare till ARN, men frågan är hur pass lätt det är att argumentera för konstruktionsfel och hur pass tekniskt kunnig en handläggare där kan tänkas vara.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig om ljudnivån, men det är ju inget fel på kortet.

I det här fallet har du tyvärr missat att lämna tillbaka kortet i tid och då får du dessvärre bita i det sura äpplet. Att livet kommer emellan är ju inte företagets fel.

Sälj kortet och gå vidare med livet 😊

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir det nog svårt att hävda att det inte är något normalt och det påverkar ju inte funktionen på kortet då det fungerar ju. När Zotac själva säger att det inte går att ändra så är ju detta "by design".

Vilket är väldigt tråkigt. Enda chansen är att återförsäljaren vill göra något återköp eller byte på goodwill, Zotac lär nog inte göra något. Alternativt om du kan byta med någon här på marknaden.

Men du kan inte göra en egen fläktkurva i någon mjukvara typ Afterburner och göra en snällare kurva? Eller startar inte fläkten alls innan 30%, även vid manuellt styrande?

Jag har själv behövt modifiera kylare på de 2st Zotac kort jag har haft genom åren. Just för de låter för mycket.
GTX670 som jag fick flasha nytt vbios för att kunna få fläktarna att gå under 40% samt monterade en AIO på den. Samt mitt RTX3070 som jag har monterat 2st 120mm fläktar på istället och kör då med en egen fläktkurva via mjukvara istället.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag håller med dig om ljudnivån, men det är ju inget fel på kortet.

Inget fel som i defekt, nej, men ljudnivå är ju rimligtvis en del av kortets funktion? Säg att du köper en ny bensindriven bil och tomgången av någon anledning ligger på 4000 varv/m när den i själva verket ska ligga på kanske 800. Det påverkar inte nödvändigtvis funktionen (om vi ignorerar bensinförbrukning), men om ljudnivån i kupén är densamma när du står på tomgång vid ett rödljus som när du kör om en lastbil tror jag de flesta skulle hålla med om att det är ett konstruktionsfel.

Citat:

Att livet kommer emellan är ju inte företagets fel.

Nej, det hävdar jag givetvis inte. Det jag hävdar är att det är ett konstruktionsfel när fläktstyrningen i praktiken är binär, med samma fläkthastighet/ljudnivå vid 50W och 250W som följd. Dynamisk fläktstyrning är i mina ögon definitivt något man bör kunna förvänta sig.

Skrivet av OsNy:

Tyvärr blir det nog svårt att hävda att det inte är något normalt och det påverkar ju inte funktionen på kortet då det fungerar ju. När Zotac själva säger att det inte går att ändra så är ju detta "by design".

Se ovan. I mina ögon (öron?) påverkar det i allra högsta grad ljudkomfort, vilket rimligtvis är en del av produktens funktion. Det som hänt är att Zotac valt en fläktmodell med alldeles för hög RPM/ljudnivå vid 30% PWM.

Citat:

Men du kan inte göra en egen fläktkurva i någon mjukvara typ Afterburner och göra en snällare kurva? Eller startar inte fläkten alls innan 30%, även vid manuellt styrande?

Korrekt, problemet är att det inte finns någon kontroll alls mellan 0 och 30%. Så det är bara helt av eller full fart (i praktiken) som gäller. Säg att du köper en laptop och fläktarna antingen är av eller 100% utan något däremellan, skulle du inte anse att det var ett konstruktionsfel?

Citat:

Jag har själv behövt modifiera kylare på de 2st Zotac kort jag har haft genom åren. Just för de låter för mycket.
GTX670 som jag fick flasha nytt vbios för att kunna få fläktarna att gå under 40% samt monterade en AIO på den. Samt mitt RTX3070 som jag har monterat 2st 120mm fläktar på istället och kör då med en egen fläktkurva via mjukvara istället.

Tycker inte att det är rimligt att man ska behöva modifiera ett nytt grafikkort för 12 000 för att tillverkaren valt helt fel fläktmodell för ändamålet. Det man skulle kunna göra är väl att hitta en adapter för att koppla fläktarna till moderkortet och styra den vägen, men det innebär att man skulle behöva plocka bort kylaren med allt vad det innebär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Säg att du köper en laptop och fläktarna antingen är av eller 100% utan något däremellan, skulle du inte anse att det var ett konstruktionsfel?

Nej. Däremot vore det dålig design.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att läsa, jag är själv väldigt känslig för oljud så jag förstår helt hur frustrerande det kan vara. När det gäller reklamationer så gäller de vid fel på själva produkten. I detta fallet handlar det snarare om att produktens egenskaper inte motsvarade dina förväntningar, och då är det öppet köp som gäller.

Jag förstår att detta inte var vad du önskar, men som alternativ kanske kan du fråga återförsäljaren om de kan tänka sig ta tillbaka kortet till ett reducerat pris, eller i i utbyte mot presentkort? Annars är det sälja eller byta det privat som gäller ifall du inte vill modifiera kortet för att sänka fläkthastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Som så många andra stötte jag på problemet med att Nvidia 5000-serien har en lägsta fläkthastighet på 30% PWM (i mitt fall med ett Zotac 5070 Ti Solid). Fläktarna snurrar då i 1200 RPM och det är alltså miniminivån. Kortet är som de flesta andra modeller semi-passivt, men fläktarna startar redan vid så lite som 40-50W. Det uppstår även ett väldigt störande av-på-av-mönster om effektuttaget ligger och pendlar mellan säg 40W och 60W där kontrasten mellan 0 och 1200 RPM är galen.

Ljudkaraktär kan höras i följande klipp där det jämförs med ett gäng chassi- och CPU-fläktar i ~700 RPM:

https://youtu.be/4DeXSiB7HIo?si=LaNLzvnngahDXf8A

Jag tycker det är en helt oacceptabel ljudnivå vid låg belastning. Kortet väger över 2kg och 1200 RPM är nog för att kyla 250W+ som kan ses i följande klipp där den automatiska fläkthastigheten med Quiet BIOS inte rör sig från 30%:

https://youtu.be/GrX7ae6mAWE?si=svG22UPJLs0II17U

Det finns med andra ord ingen som helst rimlig anledning att fläktarna ska snurra i 1200 RPM vid 50W när den hastigheten är dimensionerad för det femdubbla (250W). Fläktstyrningen är alltså i praktiken binär; helt av eller full fart, ingen dynamisk styrning öht.

Livet kom tyvärr mellan och perioden för öppet köp löpte ut. Reklamerade därför istället kortet med hänvisning till konstruktionsfel, vilket jag anser att det är. Har även bekräftat med Zotac att det inte går att lösa med nytt VBIOS eftersom 30%-gränsen inte går att justera.

Har nu fått reklamationen nekad där återförsäljaren anser att det är normalt och inte påverkar funktion. De vill även ha en felsökningsavgift eftersom inget fel konstaterats.

Vad tycker Swec om detta? Är jag helt ute och cyklar som tycker det är oacceptabelt på ett kort i den här prisklassen? Funderar på att gå vidare till ARN, men frågan är hur pass lätt det är att argumentera för konstruktionsfel och hur pass tekniskt kunnig en handläggare där kan tänkas vara.

Kortet ska ej låta sådär nej. Men... Du missade tiden på öppet köp. Det är inte återförsäljarens fel tyvärr OP.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D. Asrock B850M Pro rs wifi. 64GB ddr5.
SN850 1TB. Win11. RM850. Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Ta förlusten och sälj kortet på tradera och köp något annat istället. Finns inte direkt något du kan göra om du inte kontaktar tillverkaren personligen och de hjälper dig. Kan du hitta andra med samma modell utan problem så styrker det din sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Nej. Däremot vore det dålig design.

Frågan är var gränsdragningen görs mellan dålig design och konstruktionsfel, eller vad man kan hävda inte motsvarar vad man som köpare rimligen kan förvänta sig. Om varans funktion kraftigt avviker från vad som kan förväntas p.g.a. felaktigt komponentval, är det konstruktionsfel eller bara dålig design som man får acceptera?

Skrivet av SayZk:

Det är tråkigt att läsa, jag är själv väldigt känslig för oljud så jag förstår helt hur frustrerande det kan vara. När det gäller reklamationer så gäller de vid fel på själva produkten. I detta fallet handlar det snarare om att produktens egenskaper inte motsvarade dina förväntningar, och då är det öppet köp som gäller.

Jag förstår att detta inte var vad du önskar, men som alternativ kanske kan du fråga återförsäljaren om de kan tänka sig ta tillbaka kortet till ett reducerat pris, eller i i utbyte mot presentkort? Annars är det sälja eller byta det privat som gäller ifall du inte vill modifiera kortet för att sänka fläkthastigheten.

Reklamationsrätten innefattar väl en hel del utöver rena defekter. Så här skriver t.ex. Konsumentverket:

Citat:

En vara kan vara felaktig på olika sätt. Det är till
exempel fel på varan om den:

• inte motsvarar vad köparen rimligen kan
    förvänta sig

Det är väl där jag vill hävda att man kan bör kunna förvänta sig att ett grafikkort i den här klassen har dynamisk fläktstyrning och inte samma ljudnivå vid lättare belastning som vid full belastning.

Det skulle också gå att argumentera för att produktinformationen är felaktig eftersom den innehåller påståenden som: "Zotac IceStorm 3.0 low noise fläktar".

Men ja, antagligen blir det svårt.

Skrivet av teanox:

Kortet ska ej låta sådär nej. Men... Du missade tiden på öppet köp. Det är inte återförsäljarens fel tyvärr OP.

Det är jag helt med på. Frågan handlar mer om det kan klassas som ett fel på produkten enligt konsumentköplagen eller inte, t.ex. att varan inte motsvarar vad köparen rimligen kan förvänta sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

.. tror jag de flesta skulle hålla med om att det är ett konstruktionsfel...

Det är ett konstruktionsval, inte nödvändigtvis ett konstruktionsfel.

Skrivet av fragande:

Frågan handlar mer om det kan klassas som ett fel på produkten enligt konsumentköplagen eller inte, t.ex. att varan inte motsvarar vad köparen rimligen kan förvänta sig.

Och du har fått flera svar att nej, det kan det inte. Sen vill du inte riktigt acceptera dom svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är ett konstruktionsval, inte nödvändigtvis ett konstruktionsfel.

Även om valet innebär att förväntad funktionalitet helt försvinner? Det kanske är bättre att släppa den formuleringen och koncentrera sig på vad som klassas som fel enligt konsumentköplagen. T.ex.:

förvänta sig

Är det rimligt att förvänta sig att grafikkort av den här typen har dynamisk fläktstyrning och inte bara lägena 0% eller 100%? I praktiken är 30% i det här fallet detsamma som 100% eftersom den nivån är tillräcklig för kortets fulla effektuttag.

Är det rimligt att förvänta sig att ljudnivån vid vanlig skrivbordsanvändning ska vara vara lägre än vid full belastning?

Citat:

Och du har fått flera svar att nej, det kan det inte. Sen vill du inte riktigt acceptera dom svaren.

Handlar inte så mycket om att jag inte vill acceptera svaren utan mer att bolla argument och se andras åsikt i frågan, vilket var hela poängen med tråden. Jag uppskattar all input och nu lutar det mer åt att inte gå vidare med ärendet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:
    förvänta sig

Kunden har ju inte alltid rätt. En köpare kan såklart också ha orimliga förväntningar.

Självinsikt är inte människans bästa gren, och i det här fallet så (påstår jag) så har du fel.

Permalänk
Medlem

Jo det är som andra skrivit att det inte är värt att gå vidare med ärendet.
En billig lösning är (som tidigare förslag) kanske är att köpa en sån här och koppla fläktarna till moderkortet. Jag tror nog att du inte behöver skruva loss något för att få ut grafikkortets fläktkontakt från PCB:n. Sedan behöver du bara ett program för att styra fläktarna utefter grafikkortets temperatur.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

https://youtu.be/4DeXSiB7HIo?si=LaNLzvnngahDXf8A

https://youtu.be/GrX7ae6mAWE?si=svG22UPJLs0II17U

Jag tycker att det är lite i gränslandet, vilket väl är hela poängen. Sett till "den här prisklassen", är det ett särdeles dyrt 5070Ti?

Skrivet av fragande:

Även om valet innebär att förväntad funktionalitet helt försvinner? Det kanske är bättre att släppa den formuleringen och koncentrera sig på vad som klassas som fel enligt konsumentköplagen. T.ex.:

förvänta sig

Är det rimligt att förvänta sig att grafikkort av den här typen har dynamisk fläktstyrning och inte bara lägena 0% eller 100%? I praktiken är 30% i det här fallet detsamma som 100% eftersom den nivån är tillräcklig för kortets fulla effektuttag.

Är det rimligt att förvänta sig att ljudnivån vid vanlig skrivbordsanvändning ska vara vara lägre än vid full belastning?

Det vanskliga för din del är väl just att man i det läget lämnat de rent objektiva typerna av fel (varan fungerar inte, varan stämmer inte med beskrivningen, etc) och är ute och diskuterar mer subjektiva aspekter (förväntningar m.m.) som visserligen under rätt omständigheter kan anses vara fel, men som ju direkt öppnar för att parterna kommer ha olika åsikter.

Konkret är det väl detta som förefaller mest relevant för det du pratar om:
" 3. ha den mängd och de egenskaper och andra särdrag i fråga om hållbarhet, funktionalitet, kompatibilitet, säkerhet och särdrag i övrigt, som är normalt förekommande för varor av samma slag och som konsumenten med fog kan förutsätta med hänsyn till varans art,"

-- https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Men ur produktinfon (från tillverkaren åtminstone):
"flagship-level cooling solution,"
"• FREEZE fan stop, Active fan control"

https://www.zotac.com/us/product/graphics_card/zotac-gaming-g...
https://www.zotac.com/download/mediadrivers/External/Graphics...

Potentiell ammunition för att de faktiskt indikerat att det borde vara en bättre fungerande kylningslösning. Vet inte var du köpt kortet och om butiken möjligen speglat dessa påståenden själva också.
Samtidigt är det ju möjligt att den kyler jättebra, bara att fläktkurvan är korkad.

Det går inte att lösa med att bara sätta en egen fläktkurva?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

kör en custom fläktkurva i MSI Afterburner?

den kan skriva över 30% demanden till vad du vill har jag för mig.

typ
punkt 1 i kurvan på 49°c 0%
punkt 2 30% vid 50°c
punkt 3 30% vid 70°c
punkt 4 100% vid temp limit xx°c

hysteres ~3s

troligen har de lägsta på 30% för fläktarna de valt att montera inte kan hantera lägre hastighet utan tjuvstannar stanna om de körs långsammare.

tror de flesta har en min gräns runt ~30% på sina kort mitt 3070ti har t.om 40% som min hastighet förutom när passiv mode går i vid ~50° nånstans om jag kör standardkurvan

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Precis som Rogue skriver, går det inte att justera med mjukvara? Vill minnas att det brukar gå fint för alla grafikkort jag haft senaste 10 åren..

Permalänk
Skrivet av CooingPendulum:

Precis som Rogue skriver, går det inte att justera med mjukvara? Vill minnas att det brukar gå fint för alla grafikkort jag haft senaste 10 åren..

troligen sesedan typ release av msi afterburner.

nånstans runt 2006 iaf. även mina gamla 8800GTS går bra att helt skriva över fläktkurvan på trots dess firmwarebegränsning till min 30% och inget passive läge.

Visa signatur

Permalänk

LOL @ ARN

Styr med mjukvara som sagt, att du inte ens testade innan du försökte reklamera...

Permalänk
Medlem

Jag tror att det blir svårt att dra detta till något högre; kortet presterar ju som "förväntat" baserat på just den modellen (du skriver själv att flera andra stött på samma problem), att zotac har gjort dumma val i hur fläktarna styrs är ju inte en defekt i produkten om det är "by design".

Ditt starkaste argument (om det går att kalla det för ett sådant) är ju marknadsföringen med "• FREEZE fan stop, Active fan control" där "active fan control" inte betyder något om fläktarna de facto inte går att styra

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte du kommer vinna det här rent juridiskt om du hävdar konstruktionsfel.
Det är antagligen inte ett konstuktionsfel utan räknas väl snarare som en variation mellan olika tillverkare där de har lite olika ljudnivå. Som för alla andra produkter. En del är bättre och en del är sämre.
Om just ditt exemplar skulle skilja sig från de andra från samma tillverkare så hade det kanske gått - men det är en process i sig att bevisa skillnaden där. Och det verkar inte vara det som är felet i ditt fall ändå.

Det är väl ungefär den här typen av bekymmer man kan använda ångerrätten till. Testa prdukten. Är den mer högljudd än man önskar så skicka tillbaka inom den tiden.
Vilket inte hjälper dig just nu. Jag förstår. Men juridiskt ser det väl ut såhär ändå.

Med det sagt. Jag tycker själv ljud från datorer är rätt irriterande så jag förstår ju dig!

Hade rekommenderat att testa att göra lite egna fläktkurvor i exempelvis MSI afterburner.
Eller min personliga favorit - fan control.
https://getfancontrol.com/
Här är antagligen inställningen hystesis av intresse också.
Alltså hur mycket över/under aktuell temperatur fläkten ska svara på. Det ger mer fördröjning i fläkthastigheterna.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Oj, undrar vad Nivida tänkte när de satte lägsta varv så vansinnigt högt? Blir Nvidia såpass varma även vid låg belastning? Men som flera redan påpekat så torde det väl lätt gå att fixa med fläktkurvor?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Oj, undrar vad Nivida tänkte när de satte lägsta varv så vansinnigt högt? Blir Nvidia såpass varma även vid låg belastning? Men som flera redan påpekat så torde det väl lätt gå att fixa med fläktkurvor?

Zotac

Nvidia styr inte över vilka begränsningar tillverkares fläktar behöver köras i...

Så min 30% är en zotac specad hastighet i firmware.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Zotac

Nvidia styr inte över vilka begränsningar tillverkares fläktar behöver köras i...

30%-gränsen gäller för alla Nvidia-kort de senaste generationerna vad jag vet, så det är faktiskt Nvidia som styr. Tillverkarna borde förstås tänka på det när de väljer fläktar, men många verkar tycka att det är viktigare med fläktar som klarar >4000 RPM istället.

Permalänk
Skrivet av perost:

30%-gränsen gäller för alla Nvidia-kort de senaste generationerna vad jag vet, så det är faktiskt Nvidia som styr. Tillverkarna borde förstås tänka på det när de väljer fläktar, men många verkar tycka att det är viktigare med fläktar som klarar >4000 RPM istället.

Kanske är så men kostar troligen mer att montera en fläkt med lågt varvtal som klarar att leverera tillräckligt luftflöde och högre varvtal innebär ju generellt mer luft flyttad utan att behöva jobba mer på fläktdesignen.

Genom att bara öka maxhastighet kan de öka flöden utan att behöva göra nya gjutformar för rotorn och chassit det enda som behpver bytas till grövre är teoretiskt spolarna så de ger ett kraftigare magnetfält.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Kunden har ju inte alltid rätt. En köpare kan såklart också ha orimliga förväntningar.

Självinsikt är inte människans bästa gren, och i det här fallet så (påstår jag) så har du fel.

Frågan är ju om det faktiskt objektivt är orimliga förväntningar jämfört med liknande produkter, men då vet jag vad du anser i frågan. Tack för input.

Skrivet av Eazy:

Jo det är som andra skrivit att det inte är värt att gå vidare med ärendet.
En billig lösning är (som tidigare förslag) kanske är att köpa en sån här och koppla fläktarna till moderkortet. Jag tror nog att du inte behöver skruva loss något för att få ut grafikkortets fläktkontakt från PCB:n. Sedan behöver du bara ett program för att styra fläktarna utefter grafikkortets temperatur.

Ja, det är min plan. Såg dock väldigt svårt ut att få ut kontakterna utan att demontera kylaren, men ska kolla närmare på det när jag får tillbaka kortet igen. Finns ju dock alltid en risk med att köra mjukvarustyrning som kan fallera. Var nyligen en bugg med Nvidia-drivrutinerna som gjorde att temperatur i mjukvara visade 0 grader efter viloläge t.ex. Failar mjukvaruavläsningen (eller programvaran i sig) så försvinner ju alla överhettningsskydd. Tyvärr sitter det ingen VRM-temperatursensor på kortet heller.

kör en custom fläktkurva i MSI Afterburner?

den kan skriva över 30% demanden till vad du vill har jag för mig.

typ
punkt 1 i kurvan på 49°c 0%
punkt 2 30% vid 50°c
punkt 3 30% vid 70°c
punkt 4 100% vid temp limit xx°c

hysteres ~3s

https://i.imgur.com/PMHAWPv.png

troligen har de lägsta på 30% för fläktarna de valt att montera inte kan hantera lägre hastighet utan tjuvstannar stanna om de körs långsammare.

tror de flesta har en min gräns runt ~30% på sina kort mitt 3070ti har t.om 40% som min hastighet förutom när passiv mode går i vid ~50° nånstans om jag kör standardkurvan

Det är ju mer eller mindre exakt så kortet beter sig i dagsläget så förstår inte riktigt poängen med den kurvan. Det finns som sagt ingen kontroll under 30%, så det enda man man åstadkomma är att flytta upp vid vilken temperatur fläktarna drar igång fullt och ev. hur snabbt de ska svara. Har inte heller hittat någon programvara som inte avaktiverar det semi-passiva läget (Afterburners override fungerar inte).

I praktiken gör det i vilket fall väldigt lite skillnad eftersom temperaturen sticker iväg fort i passivt läge. Det som saknas är ju kontroll mellan 0 och 30% för att få till en rimlig ljudnivå med den fläktmodell som sitter på kortet.

Citat:

Från den research jag gjort, och som även indikerades av något vaga svar från Zotac, så verkar det snarare som att det är en gräns som Nvidia satt och som board partners inte har någon kontroll över öht. Det varierar därför vilt vad för RPM 30% PWM resulterar i beroende på vilken fläktmodell som använts. På ASUS-modeller resulterar det t.ex. i betydligt mer rimliga ~700 RPM, medan Zotac tillhör de absolut värsta.

Skrivet av CooingPendulum:

Nej, se tidigare svar. 30%-gränsen gäller för hela 5000-serien, så när 30% som i det här fallet resulterar i en RPM som är tillräcklig för kortets maximala effektuttag så finns det i praktiken bara 0% eller 100% fläkthastighet att välja på.

troligen sesedan typ release av msi afterburner.

nånstans runt 2006 iaf. även mina gamla 8800GTS går bra att helt skriva över fläktkurvan på trots dess firmwarebegränsning till min 30% och inget passive läge.

Jag har inte hittat något som indikerar att det är möjligt på 5000-serien.

Skrivet av BlockBuilder:

LOL @ ARN

Styr med mjukvara som sagt, att du inte ens testade innan du försökte reklamera...

Kan du inte åtminstone läsa första meningen i trådstarten? Det går inte att att justera fläktarna under 30% PWM och det gäller hela 5000-serien.

Du tror på allvar att jag inte testat eller gjort någon research innan jag reklamerade?

Skrivet av sweisdapro:

Jag tror att det blir svårt att dra detta till något högre; kortet presterar ju som "förväntat" baserat på just den modellen (du skriver själv att flera andra stött på samma problem), att zotac har gjort dumma val i hur fläktarna styrs är ju inte en defekt i produkten om det är "by design".

Ditt starkaste argument (om det går att kalla det för ett sådant) är ju marknadsföringen med "• FREEZE fan stop, Active fan control" där "active fan control" inte betyder något om fläktarna de facto inte går att styra

Det handlar om inte just den här modellen. Samtliga kort i 5000-serien har en lägsta fläkthastighet på 30% som inte går att underskrida och det mesta tyder på att det är en gräns satt av Nvidia. Det varierar stort bland partnerkorten vilken RPM denna miniminivå resulterar i och Zotac är bland de absolut värsta vad gäller både RPM och dBA.

Ja, jag håller med om att marknadsföringsmaterialet ev. kan vara missvisande (speciellt "Low Noise fans" ...) men det blir nog den svåraste punkten att argumentera för gissar jag eftersom det till viss del är subjektivt och de andra påståendena en tolkningsfråga.

Skrivet av Söderbäck:

Jag tror inte du kommer vinna det här rent juridiskt om du hävdar konstruktionsfel.
Det är antagligen inte ett konstuktionsfel utan räknas väl snarare som en variation mellan olika tillverkare där de har lite olika ljudnivå. Som för alla andra produkter. En del är bättre och en del är sämre.
Om just ditt exemplar skulle skilja sig från de andra från samma tillverkare så hade det kanske gått - men det är en process i sig att bevisa skillnaden där. Och det verkar inte vara det som är felet i ditt fall ändå.

Det är väl ungefär den här typen av bekymmer man kan använda ångerrätten till. Testa prdukten. Är den mer högljudd än man önskar så skicka tillbaka inom den tiden.
Vilket inte hjälper dig just nu. Jag förstår. Men juridiskt ser det väl ut såhär ändå.

Med det sagt. Jag tycker själv ljud från datorer är rätt irriterande så jag förstår ju dig!

Hade rekommenderat att testa att göra lite egna fläktkurvor i exempelvis MSI afterburner.
Eller min personliga favorit - fan control.
https://getfancontrol.com/
Här är antagligen inställningen hystesis av intresse också.
Alltså hur mycket över/under aktuell temperatur fläkten ska svara på. Det ger mer fördröjning i fläkthastigheterna.

I praktiken ger det ingen fördröjning av fläkthastigheterna eftersom det bara finns 0% och 30% (i praktiken 100%) att välja på, men det kan ev. gå att minska av-på-av-cyklerna när kortet ligger och lirkar precis på temperaturgränsen för semi-passivt läge. Varken Afterburner eller Argus Monitor verkar dock kunna trigga 0 RPM-läget, ska kolla om override:n i Fan Control fungerar. I praktiken är det dock en väldigt liten möjlig förbättring eftersom det stora problemet är minsta fläkthastigheten och ansluta fläktarna med adapter till moderkortet för mjukvarustyrning är egentligen den enda lösningen.

Citat:

Om just ditt exemplar skulle skilja sig från de andra från samma tillverkare så hade det kanske gått - men det är en process i sig att bevisa skillnaden där.

Det handlar väl snarare om funktionen motsvarar vad en köpare rimligen kan förvänta sig av varan eller inte, så det är väl där bedömningen ska göras i sådana fall.

Men ja, det är ju ångerrätten jag skulle ha utnyttjat i första om jag hade haft möjligheten så klart.

Skrivet av Hakinger:

Har ingen aning om varför Nvidia satt den gränsen. Och nej, det går som sagt inte att lösa med fläktkurvor. Se tidigare svar. 30%-gränsen är "hårdkodad".

Zotac

Allt tyder på att det är en gräns satt av Nvidia, det hintade även Zotac om i direkt kommunikation om än något vagt. Mycket möjligt att de inte får säga det rakt ut, Nvidia håller ju som bekant på med en hel del fulheter mot board partners. Har inte sett ett enda 5000-kort som inte har gränsen på exakt 30%.

Kanske är så men kostar troligen mer att montera en fläkt med lågt varvtal som klarar att leverera tillräckligt luftflöde och högre varvtal innebär ju generellt mer luft flyttad utan att behöva jobba mer på fläktdesignen.

Genom att bara öka maxhastighet kan de öka flöden utan att behöva göra nya gjutformar för rotorn och chassit det enda som behpver bytas till grövre är teoretiskt spolarna så de ger ett kraftigare magnetfält.

Handlar nog mer om man valt helt feldimensionerade fläktmodeller bara. Max RPM på de här fläktarna är ~3000 RPM när 1200 RPM alltså är tillräckligt för kortets TDP. Mer än hälften av spannet är alltså helt överflödigt och gör att 30%-gränsen resulterar i åt h-vete för hög lägsta RPM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

30%-gränsen gäller för alla Nvidia-kort de senaste generationerna vad jag vet, så det är faktiskt Nvidia som styr.

Gigabytes 5080/5070ti Gaming OC snurrar inte vid låg belastning.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Frågan är var gränsdragningen görs mellan dålig design och konstruktionsfel, eller vad man kan hävda inte motsvarar vad man som köpare rimligen kan förvänta sig. Om varans funktion kraftigt avviker från vad som kan förväntas p.g.a. felaktigt komponentval, är det konstruktionsfel eller bara dålig design som man får acceptera?

Reklamationsrätten innefattar väl en hel del utöver rena defekter. Så här skriver t.ex. Konsumentverket:

Det är väl där jag vill hävda att man kan bör kunna förvänta sig att ett grafikkort i den här klassen har dynamisk fläktstyrning och inte samma ljudnivå vid lättare belastning som vid full belastning.

Det skulle också gå att argumentera för att produktinformationen är felaktig eftersom den innehåller påståenden som: "Zotac IceStorm 3.0 low noise fläktar".

Men ja, antagligen blir det svårt.

Det är jag helt med på. Frågan handlar mer om det kan klassas som ett fel på produkten enligt konsumentköplagen eller inte, t.ex. att varan inte motsvarar vad köparen rimligen kan förvänta sig.

Jajo vi ser ju helt annat. Men, tiden för öppet köp har gått ut. Det spelar ingen roll vad annars gäller för här kommer inte företaget acceptera något tyvärr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Har inte sett ett 5000-kort som inte är semi-passivt. Det är inte där problemet ligger utan att det inte går att justera fläktarna i spannet 0-30%. Dvs. 30% är absoluta miniminivå när fläktarna snurrar. Det är den gränsen i kombination med helt feldimensionerade fläktar som snurrar alldeles för snabbt vid den nivån som problemet uppstår med alldeles för hög ljudnivå vid låga laster.

Skrivet av teanox:

Jajo vi ser ju helt annat. Men, tiden för öppet köp har gått ut. Det spelar ingen roll vad annars gäller för här kommer inte företaget acceptera något tyvärr...

Nej återförsäljaren kommer jag inte komma någonstans med, frågan är ju mer vad ARN skulle kunna göra för bedömning av ärendet utifrån konsumentköplagens utformning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Alla 5080/5070 Ti kan stänga av fläktarna vid låg temperatur, problemet är att korten hoppar upp direkt till 30% när fläktarna behövs vilket på vissa kort är onödigt hög hastighet. Jag lämnade själv tillbaka ett annat Zotac 5070 Ti p.g.a. det eftersom det blir väldigt störande när grafikkortet håller på och rivstartar fläktarna hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har inte sett ett 5000-kort som inte är semi-passivt. Det är inte där problemet ligger utan att det inte går att justera fläktarna i spannet 0-30%. Dvs. 30% är absoluta miniminivå när fläktarna snurrar. Det är den gränsen i kombination med helt feldimensionerade fläktar som snurrar alldeles för snabbt vid den nivån som problemet uppstår med alldeles för hög ljudnivå vid låga laster.

Nej återförsäljaren kommer jag inte komma någonstans med, frågan är ju mer vad ARN skulle kunna göra för bedömning av ärendet utifrån konsumentköplagens utformning.

Ah, nej men hör av dig. Tror dem går på din linje faktiskt

Visa signatur

OSZAR »