Anmäl dig till Roborock Challenge!

Systemkretsen i Nintendo Switch 2 tillverkas av Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Visst om man vill köpa spel för 900kr styck och Nintendo sänker i princip aldrig priserna.
Skulle aldrig någonsin kunna äga en Switch 2, jag kan inte köpa ett spel för närmare tusen riksdaler är en fullständig omöjlighet.
Har inte köpt ett fullpris spel sen Battlefield 1 och det var nästan halva priset mot Mario Kart..

Switch 2 är definitivt smidigar och perfekt om man har ungar, men billigare är det fan inte...

Väldigt vad du flyttar målet för att få en vinst Det är okej att Switch 2 inte tilltalar dig, det gör den inte till skräp. Den tilltalar miljoner andra människor. Som sagt finns det ingen överlägsen hårdvara som är bättre på alla punkter. Då hade jag kunnat hålla med om att det är en dålig produkt. Nu är den ett ytterligare val i kategorin. Bra med valmöjligheter!

Att Nintendo aldrig har reor är ju falskt, men visst det kommer oftast bättre på andra plattformar och du kommer nog aldrig kunna köpa Zelda för 50:-. Fördelen däremot är att köper du fysiskt så kan du sälja utan större förlust också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Väldigt vad du flyttar målet för att få en vinst Det är okej att Switch 2 inte tilltalar dig, det gör den inte till skräp. Den tilltalar miljoner andra människor. Som sagt finns det ingen överlägsen hårdvara som är bättre på alla punkter. Då hade jag kunnat hålla med om att det är en dålig produkt. Nu är den ett ytterligare val i kategorin. Bra med valmöjligheter!

Att Nintendo aldrig har reor är ju falskt, men visst det kommer oftast bättre på andra plattformar och du kommer nog aldrig kunna köpa Zelda för 50:-. Fördelen däremot är att köper du fysiskt så kan du sälja utan större förlust också.

Som jag skrev Switch är definitivt en smidig maskin, förutom att jag redan äger en SteamDeck så hade jag aldrig köpt några spel så Switchen hade samlat damm i en byrolåda.
De fysiska spelen skulle vara dyrare och frågan är om priserna faktiskt kommer att hålla sig när de flesta spelen inte kommer att ligga på SD-kortet...
För den som gillar Nintendo spel är det ett vettigt köp..
Är för van med Stem-reaor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Som jag skrev Switch är definitivt en smidig maskin, förutom att jag redan äger en SteamDeck så hade jag aldrig köpt några spel så Switchen hade samlat damm i en byrolåda.
De fysiska spelen skulle vara dyrare och frågan är om priserna faktiskt kommer att hålla sig när de flesta spelen inte kommer att ligga på SD-kortet...
För den som gillar Nintendo spel är det ett vettigt köp..
Är för van med Stem-reaor..

Förlåt, såg inte att du var en annan person

Game Card Key som jag antar att du syftar på är ju en het diskussion helt klart, men enligt mig bättre än digitalt.

Jag har PC och Switch, med det kan jag köra så gott som allt. Även om man får vänta på lite portar.

Permalänk
Medlem

En stor fördel med Nintendo är att de har fysiska spelkassetter. Jag har inga direkta problem att köpa Switch spel då jag kan sälja dem på Ebay för nära på inköpspriset när jag spelat klart dem.

Och så klart att de har de mest unika spelen som du inte kan få tag på på andra platformar.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Än en gång hoppas man på en normal klump med samma eller bättre prestanda än en dockad portabel.

Som oavsett prestanda borde vara billigare då man slipper skärm och batteri. Och kan gå svalare då man inte är begränsad till löjligt tunnt chassi.

Men lär ju inte hända. Så denna generation är inte så intressant. Håller mig nog kvar på switch 1.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Antar att de gör detta för att hålla priset nere.
Oh…wait.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Varför är dockad frekvens lägre än bärbar? Makes no sense

En maxad grafikklocka tillsammans med batteriladdning resulterar nog att det har med värmeutveckling att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Switch 2 har noll dragning och kan bäst ses som en Switch 0.9 (nu när den inte ens får OLED skärm)

Precis vad jag och 150 miljoner andra Switch-användare i världen vill ha alltså! Dock Switch 2.0, då 0.9 borde vara Wii U-kontrollen.

Bättre prestanda, högre upplösning samt HDR i befintliga spel.

En bra IPS-skärm kan i många fall även vara mer behaglig än en dålig OLED.

Ser även fram emot att "programmera" i Game Builder Garage igen, då det nu får stöd för dubbla möss

Edit: Hade inte tackat nej till varken PS5 eller Xbox Series X, men har även PS4 samt Xbox One X där jag redan kört många av alla remakes.

Permalänk
Medlem

är inte missjönd med hårdvaran, är ju exakt det som ryktats om sen folk pratade om en eventuell switch pro, men samsung 8nm e ju rena skräpet jämfört med det som finns ute nu. hoppades att cpun skulle prestera lite bättre dock men men.

men det är jag är missnöjd med är att dessa tablet handhållna enheter suger så sjukt på att vara handhållna.
för breda, och vill du ändra vinkeln på skärmen måste du justera dina handleder. Var är switchen som är mer optimerad för handhållet spelande, som en ihopvikbar enhet.

Känner inte någon som kan spela dessa enheter i handhållet läge, inklusive mina vältränade vänner och så klart småttingarna som faktiskt envisas med att spela längre än oss gamligar trots att de e just småttingar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Var är switchen som är mer optimerad för handhållet spelande, som en ihopvikbar enhet.

Känner inte någon som kan spela dessa enheter i handhållet läge, inklusive mina vältränade vänner och så klart småttingarna som faktiskt envisas med att spela längre än oss gamligar trots att de e just småttingar.

En Switch 2 Lite lär komma med framförallt bättre batteritid.

Tills dess kommer jag delvis fortsätta att spela på min Switch Lite på resor. Speciellt om sparfilerna synkas mellan Switch 1 & 2. En del spel har redan Cross-saving mellan olika plattformar.

Permalänk
Datavetare

Undrar varför de behöver klocka CPU-kärnorna så extremt lågt. När Arm presenterade Cortex A78 nämndes att de förväntades dra ca 1 W vid ~3 GHz på 5 nm.

Nu har Switch 2 8 st CPU-kärnor och det är Samsung 8 nm, men vid 1 GHz lär det ju rimligen bara handla om enstaka Watt över alla 8 kärnor. Telefoner som använder Cortex A78 var ju typiskt klockade mellan 2,4-2,8 GHz och är ju ännu sämre kylningsmöjligheter där.

GPU-mässigt är det då på pappret ca x15 ökning över Switch 1, en rejäl ökning!
CPU-mässigt är det dubbelt så många kärnor (6st mot tidigare 3st tillgängliga för spel), fast bara 60-65 % mer prestanda (det är ungefärliga IPC-ökningen mellan Cortex A57 och Cortex A78).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nej, 5000:- menar jag https://store.nintendo.ie/en/nintendo-switch-2-00000000001001...

Blir väl närmare 5200:- med växling då. Men någon hundralapp hit eller dit gör nog inget eftersom Switch 2 tydligen är skräp. Då måste det ju finnas något extremt mycket bättre till billigare pris.

De flesta kommer inte importera gissar jag starkt på. Bara för att du gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

En maxad grafikklocka tillsammans med batteriladdning resulterar nog att det har med värmeutveckling att göra.

Det förklarar inte varför de har högre CPU-klocka i portabelt läge. Det självklara hade varit att de båda lägena har samma (den lägre) klocka.

DF spekulerade fritt att det är nån slags (lite långsökt, imo) kompensation för att minnes-bandbredden är lägre i portabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Känner ingen som ska köpa Switch 2 i Sverige. Speciellt inte nu när även det är öppet för alla att beställa direkt från Nintendo.

5650 SEK för Switch 2 + Mario Kart World inkl. hemleverans är inte fel!

Varför ge en massa pengar till Bergsala helt i onödan? Även Sveriges Radio har rapporterat om hur Bergsala tar ut ockerpriser i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

finns redan betydligt bättre alternativ än Shield och eventuellt Shield 2 om man prioriterar blu-ray media uppspelning.

Lust att ge lite tips?

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känner ingen som ska köpa Switch 2 i Sverige. Speciellt inte nu när även det är öppet för alla att beställa direkt från Nintendo.

5650 SEK för Switch 2 + Mario Kart World inkl. hemleverans är inte fel!

Varför ge en massa pengar till Bergsala helt i onödan? Även Sveriges Radio har rapporterat om hur Bergsala tar ut ockerpriser i Sverige.

Jag håller med dig till fullo. Det betyder inte att det är vanligt. Vi här på Sweclockers är mycket mer uppdaterade med sånt här än gemene man och kvinna som kommer pallra sig iväg till Elgiganten.

Permalänk
Skrivet av hobs0n:

Lust att ge lite tips?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1720645-ugoos-am6b-ult...

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Hmmm, tycker det verkar som att Nintendo avser gå med vinst på såld konsol här och inte bara på tillbehör och spel. Blir intressant att se hur det utvecklar sig. Om inte annat kommer det finnas bra utrymme för framtida erbjudanden vilket passar min "köpstil" bra. Fan allt jag köpt på impuls p.g.a. bra deals...

Mm, hur bra deal var det då egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag håller med dig till fullo. Det betyder inte att det är vanligt. Vi här på Sweclockers är mycket mer uppdaterade med sånt här än gemene man och kvinna som kommer pallra sig iväg till Elgiganten.

Alla har en Sweclockare i släkten! Trots allt nära 300 000 registrerade användare med många lurkers.

Det ger otroligt mycket makt mot marknaden om vi kan agera och välja bort aktörer såsom Bergsala.

Ringarna på vattnet är i rörelse, där jag fått utomstående att beställa från bland annat Nintendo.ie

Kan man spara ~1800:- så finns det incitament nog till förändring. Även tillbehör och spel är betydligt billigare utanför Norden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bergsala-skatten påverkar inte andra enheter, så blir mera rättvist att jämföra enheters faktiska värde. Sedan är det inte svårt att köpa dem officiellt för det riktiga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Mm, hur bra deal var det då egentligen?

Det varierar såklart! Men en strand högtalare från Philips för 400 har använts hur flitigt som helst, vanligt lågpris runt 800. ROG Ally köpt Januari 2024 för 4990 har kanske inte riktigt använts så mycket att det var värt det, det är ju lite subjektivt, men den är himla trevlig när jag åker på konferenser och kundmöten långt bort med övernattning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Jaha? Consolen är obsolete anyway: https://www.youtube.com/watch?v=VyYCfRxDT4c. Undvik att köpa skräpet.

Du får din info från youtubekanaler som endast får visningar genom klickbete, lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vilken annan konsol som är bärbar, har 1080p skärm, inte väger mer än 550g och kostar 5000:- kan du rekommendera istället?

Tja, t.ex. en Meta Quest 3s för 4K ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tja, t.ex. en Meta Quest 3s för 4K ?

Lul, good one!

OSZAR »