Rösta fram t-shirt till communityt!

Cherry avtäcker ny typ av mekanisk brytare

Permalänk
Melding Plague

Cherry avtäcker ny typ av mekanisk brytare

Cherry IK använder induktion för ökad livslängd och högre effektivitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu återstår det att se om någon tillverkare kommer vara intresserade - alla har väl en egen variant av optiska eller magnetiska brytare redan?

Jag är också nyfiken på hur stödet i exempelvis QMK kommer se ut.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att man inte startar ett rätt så stort utvecklingsarbete utan att redan ha en kontrakterad kund i kulissen.

Permalänk
Medlem

Vad spännande. Hade det som idé för typ 10år sen att det här bör funka. Men sen har man ju själv inte kunskapen eller resurserna att realisera en sån idé.
Jag är nyfiken på hur de löser matrisen. För jag tänkte att varje brytare behöver en egen avläsning på vilket värde den har.
Någon som har koll på hur andra gör? Alltså "analoga" tangentbord?

Permalänk
Medlem

Cherry now got induction keys, not sure if haiyaa or fuiyoh.

Permalänk
Medlem

Som Model M-entusiast är det denna som låter mest spännande. Roligt att se dem släppa så många nya brytare på en gång.

Permalänk
Medlem

Felöversatt?
" ...IK consumes 50% less power than magnetic switches ..."
är översatt till
" ...IK-brytarna drar hälften så mycket ström som vanliga mekaniska brytare ..."

Att dra mindre ström än en vanlig mekanisk brytare är svårt

Permalänk
Medlem

OT, har någon någonsin använda sitt tangentbord med Cherry brytare så mycket/länge att brytaren gett upp?
Misstänker att det finns andra flaskhalsar när det kommer till livslängden än just brytaren, eller?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Skrivet av KorvMos:

OT, har någon någonsin använda sitt tangentbord med Cherry brytare så mycket/länge att brytaren gett upp?
Misstänker att det finns andra flaskhalsar när det kommer till livslängden än just brytaren, eller?

Ja på vissa tangenter, sen har jag ingen aning om det var livslängden eller inte

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ökad livslängd? Det var mycket raljerande kring hur bra livslängden på mekaniska tangentbord var när de exploderade i popularitet. Min erfarenhet blev den motsatta, jag testade ett par dyra, fina tangentbord från renommerade tillverkare, men det var alltid något som strulade, inte minst mjukvaran. Jag hade markant mer strul med de mekaniska under 3 års tid än vad jag hade haft med övriga typer under sådär 25 år. Men nu har jag ett mekaniskt från Keychron (V3 C3, Kailh BOX Silent Brown Switch) som har fungerat utmärkt i 2 år, vilket är ett rekord.

Oavsett – man pratade tidigt om hur extremt många klick brytarna klarade. Det var ett starkt säljargument, och jag har svårt att se att man behöver ännu mer. Istället handlar det numera mer om känslan och ljud.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet! Hoppas att det gör att custum PCBs snart blir tillgängliga med denna teknologin samt att brytarna använder samma fjädrar som MX så man kan modda dem som man vill.
(Jag älskar mitt nuvarande 4x12 Ortholinear keyboard men vill ha finesserna Wooting 60HE erbjuder)
Men ska det bli verklighet så behöver ju QMK+via/vial också evolveras.

Permalänk
Skrivet av rymdriddaren:

Cherry now got induction keys, not sure if haiyaa or fuiyoh.

Om det är fuiyoh så kan det bli Uncle Cherry

Visa signatur

Vill du gå med i en svensk Path of Exile 2-community på Discord?
https://www.poe2.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ökad livslängd? Det var mycket raljerande kring hur bra livslängden på mekaniska tangentbord var när de exploderade i popularitet. Min erfarenhet blev den motsatta, jag testade ett par dyra, fina tangentbord från renommerade tillverkare, men det var alltid något som strulade, inte minst mjukvaran. Jag hade markant mer strul med de mekaniska under 3 års tid än vad jag hade haft med övriga typer under sådär 25 år. Men nu har jag ett mekaniskt från Keychron (V3 C3, Kailh BOX Silent Brown Switch) som har fungerat utmärkt i 2 år, vilket är ett rekord.

Oavsett – man pratade tidigt om hur extremt många klick brytarna klarade. Det var ett starkt säljargument, och jag har svårt att se att man behöver ännu mer. Istället handlar det numera mer om känslan och ljud.

Jag har ett från corsair som fungerat i över fyra år nu. Det är inget fel på livslängden på mekaniska tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om brytpunkten går att justera borde tekniken även fungera till att göra dem "analoga".

Ang. livslängd har jag på ~10 år aldrig haft problem med själva brytarna, utan det har varit texten på knapparna som slitits ut (som jag sedan bytt till knappar av högre kvalité).

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Jag har ett från corsair som fungerat i över fyra år nu. Det är inget fel på livslängden på mekaniska tangentbord.

Precis, det är inget fel på livslängden. Problemet, åtminstone när mekaniska tangentbord blev populära igen, var kvalitetsbrister, och dessa uppmärksammades ofta kort efter köpet. Det finns gott om trådar på nätet om problem med mekaniska tangentbord och det var helt klart en skillnad jämfört med de mer inkörda och då traditionella tangentborden. Så ja, livslängden är bättre, men det tog ett tag att lära sig hantera tekniken på rätt sätt i både utveckling och produktion.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Använder mitt Dell R7D40 trådlösa tangentbord (2.4ghz usb reciever) med tillhörande mus, den måste ju vara över 22-23 är gammal, den fungerar ännu som smort, bara man lossar tangenterna och rengör med jämna mellanrum, alla täcken och bokstäver är också intakta.
Fuderar på att köpa en till i reserv, om jag finner något.
Volymratten /play/pause mm är ju guld värd.

Ett sådant
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Dell_Keyboard.JPG

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk

Denna vs HE vs optical = ?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen längre hållbarhet? Om de håller 10-20 år är ju rätt oväsentligt, man byter ju ändå innan de.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Vad är ett ”Trådlöst batteri” ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Vad är ett ”Trådlöst batteri” ?

Batteri ihopsatt med superlim?

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av Daark:

Behövs verkligen längre hållbarhet? Om de håller 10-20 år är ju rätt oväsentligt, man byter ju ändå innan de.

Fråga Model-M gänget

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Det vanligaste fel jag har sett på olika forum har inte varit fel på brytare men att det har funnits en kallödning från början som börjat glappa.
Efter det att tangentbordet haft ytmonterade hot swap-socklar som lossnat från kretskortet.

Taktila brytare av MX-typ brukar få sin taktilitet nersliten ju mer de används. Jag har träffat på Cherry MX Brown som blivit linjära.
Sen har jag haft ett tangentbord där en gammal brytare gått sönder i höljet (se mitten nedan), men det är troligen pga att plasten varit tjugo år gammal: just det tangentbordet hade väldigt lite slitage när jag fick det.

Om man öppnar en brytare för att modda den på något sätt (smörjmedel, stickers, etc.) så händer det ibland att man råkar komma åt och förstöra kontakt-fjädrarna inuti den.
Men att en MX-brytare slutat bryta av slitage är nog väldigt ovanligt i jämförelse.

Skrivet av Patrik356b:

Fråga Model-M gänget

Nja. De kan ha sina problem också. Jag har sett Model M där dess "barrel plate" av plast under tangenterna har lossnat från bakplanet av stål, börjat glappa och sen spruckit. Och när en spricka har uppstått är tangentbordet oanvändbart.
Detta är för att delarna bara sitter ihop med smälta plastpiggar från fabrik.
Man kan utföra en s.k. "bolt mod", där man ersätter plastpiggarna med skruvar i förebyggande syfte.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Nja. De kan ha sina problem också. Jag har sett Model M där dess "barrel plate" av plast under tangenterna har lossnat från bakplanet av stål, börjat glappa och sen spruckit. Och när en spricka har uppstått är tangentbordet oanvändbart.
Detta är för att delarna bara sitter ihop med smälta plastpiggar från fabrik.
Man kan utföra en s.k. "bolt mod", där man ersätter plastpiggarna med skruvar i förebyggande syfte.

Jag tog mest upp Model-M för det har rätt stor "kultur" runt sig än idag. Har inte sett något annat hyllas på liknande vis om vi inte pratar gamla apple, amiga eller äldre thinkpad grejjer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Topre switchar har väl haft sån här teknik i typ 15 år minst? Switchdelen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Topre switchar har väl haft sån här teknik i typ 15 år minst? Switchdelen iaf.

Nu förstår jag inte hur du menar. Vilken teknik syftar du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Gissar att han syftar på detta

Går att läsa mer på https://www.realforce.co.jp/en/products/series_gaming_gx1.htm... & https://www.topre.co.jp/en/products/elec/

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Exakt det jag menar

Permalänk
Medlem

Hmm ducky har ju redan släppt motsvarande switchar såvitt jag förstår?
https://ducky.global/collections/one-x

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Exakt det jag menar

Och dessa ska jämföras med Cherry's induktionsbrytare?

Permalänk
Medlem

Det är ganska svårt att nå konsensus när det gäller tangentbord. Och det är väl därför det finns så många olika varianter

Själv använder jag idag ett Logitech K340 trådlöst som jag fick ta fram när det gamla tangentbordet gav upp. K340 köpte jag för att tog upp mindre plats än mitt gamla men det hamnade i en garderob pga att jag inte gillade känslan i det. Men det kom fram som ersättning för det trasiga och nu efter 5 år har jag fortfarande inte tagit tag i ett nytt - och är nöjd med det. Min poäng är att man vänjer sig.

Finns det någon butik (i Sthlm) där man kan testa tangentbord (och möss) för att hitta den optimala känslan? Att pynta 2,5 tusen för att sedan upptäcka att man inte fått vad man ville ha känns inte kul.

/ B

OSZAR »