25k, men är det bra saker egentligen
Hejsan gott folk!
Jag håller just nu på att införskaffa en stationär dator.
tanken är att kunna köra lite allt i allo dator. Spel, VR(oculus 2), virtualbox för att försöka få mitt pentest cert. lite 3d cad när det kommer till 3d printing.
Jag kikade på 9900X3D men såg inte några direkta saker som jag kunde försvara för priset, är jag fel ute?
Tanken är:
Tyst dator framför allt.
Min max budget är 30k.
Vill köra AMD-cpu.
CPU kylare - överdimensionerad kylare = låter inte lika mycket
Asrock moderkortet har jag valt då min uppfattning är att det funkar reko med linuxdistar (kommer köra virtuellt och dualboot) och verkar vara ett helt ok märke. Sedan har den USB-4, vilket är trevlig för framtida inköp.
Undviker den nya 12v kontakten då jag inte gillar det som skrivit om den att den är känslig och inte dimensionerad för att köra med full fräs.
PSUn - vald efter ljudnivån + att priset på 850w och 1000w inte var någon större skillnad (300 sek eller nått sådant)
RAM-minnen - Ptja, inget rgb från dom om jag får välja, vill ha några som är okej snabba.
m.2 disken - Den är billig och helt ok för det jag gör, har en snabbare på ½TB, så den får "köras" för mer krävande saker.
Så frågan till forumet, kan jag göra detta bygge bättre?
Vill ha den sval men tyst. Behöver inte kunna köra fetaste spelen, men gärna ha bra spel prestanda ändå
Jag har idag en laptop med 3050 kort, i7a (11te gen) och 16gb ram,,,,, funkar till småsaker fortfarande men börjar bli ytterst trött.