Rösta fram t-shirt till communityt!

25k, men är det bra saker egentligen

Permalänk
Medlem

25k, men är det bra saker egentligen

Hejsan gott folk!

Jag håller just nu på att införskaffa en stationär dator.
tanken är att kunna köra lite allt i allo dator. Spel, VR(oculus 2), virtualbox för att försöka få mitt pentest cert. lite 3d cad när det kommer till 3d printing.

Jag kikade på 9900X3D men såg inte några direkta saker som jag kunde försvara för priset, är jag fel ute?

Tanken är:
Tyst dator framför allt.
Min max budget är 30k.
Vill köra AMD-cpu.
CPU kylare - överdimensionerad kylare = låter inte lika mycket
Asrock moderkortet har jag valt då min uppfattning är att det funkar reko med linuxdistar (kommer köra virtuellt och dualboot) och verkar vara ett helt ok märke. Sedan har den USB-4, vilket är trevlig för framtida inköp.
Undviker den nya 12v kontakten då jag inte gillar det som skrivit om den att den är känslig och inte dimensionerad för att köra med full fräs.
PSUn - vald efter ljudnivån + att priset på 850w och 1000w inte var någon större skillnad (300 sek eller nått sådant)
RAM-minnen - Ptja, inget rgb från dom om jag får välja, vill ha några som är okej snabba.
m.2 disken - Den är billig och helt ok för det jag gör, har en snabbare på ½TB, så den får "köras" för mer krävande saker.

Så frågan till forumet, kan jag göra detta bygge bättre?
Vill ha den sval men tyst. Behöver inte kunna köra fetaste spelen, men gärna ha bra spel prestanda ändå

Jag har idag en laptop med 3050 kort, i7a (11te gen) och 16gb ram,,,,, funkar till småsaker fortfarande men börjar bli ytterst trött.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört en 280-360 aio i taket,på ett chassis. Slipper du värmen från din ryzen 9 i chassiet påverka ljudnivån

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag hade kört en 280-360 aio i taket,på ett chassis. Slipper du värmen från din ryzen 9 i chassiet påverka ljudnivån

Jo helt med dig, har funderat på vattenkylning men ofta så brummar pumparna på ett surt sett (av dom jag hört).
Tog 9900 serien för att den drar 120w istället för 170w (kommer inte trimma sakerna)

Vet du någon pump som är lika tyst som kylflänsen jag valt?

Permalänk
Medlem

Hej!

Eftersom du prioriterar bra kylning och svag ljudvolym (det gör du klokt i), så hade jag valt ett större chassi och en AIO- fläkt med 3 st. 360 mm fläktar. Om du vill ha ett chassi från just Fractal Design, så är t.e.x. Fractal Design Define 7 XL ett mycket bra chassi, kanske deras bästa. Den har även bra fläktar redan från start. Ett kvalitetsbygge helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Välj en AMD X3D processor istället med din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Jo helt med dig, har funderat på vattenkylning men ofta så brummar pumparna på ett surt sett (av dom jag hört).
Tog 9900 serien för att den drar 120w istället för 170w (kommer inte trimma sakerna)

Vet du någon pump som är lika tyst som kylflänsen jag valt?

Jag kör beQuiet (Pure loop 1 tror jag) 360 på en 7900X. Skulle säga att det fungerar utmärkt. Betydligt tystare än Arctic Cooling 280mm. Även haft NXZT Kraken 240 på 5900X. Den är tyst den också.
Som med allt annat. Köp rätt AIO och du blir nöjd.
För skojj skull har jag provat att sätta radiatorn på att blåsa in den varma luften i mitt förra chassie. Sen flyttade jag allt till ett annat chassie där då den varma luften går omedelbart ur. Med ett varmt GFX var skillnaden natt o dag.
Antar att 9070XT inte är särskilt svalt.

Hade jag köpt nytt idag hade jag provat sätta en 360 stående på sidan. Typ DeepCool CG580. Med utblås direkt ur chassiet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Eftersom du prioriterar bra kylning och svag ljudvolym (det gör du klokt i), så hade jag valt ett större chassi och en AIO- fläkt med 3 st. 360 mm fläktar. Om du vill ha ett chassi från just Fractal Design, så är t.e.x. Fractal Design Define 7 XL ett mycket bra chassi, kanske deras bästa. Den har även bra fläktar redan från start. Ett kvalitetsbygge helt enkelt.

Tack för input, ja AIO kylningen när jag sökt har inte påvisat lägre ljudnivå, och pumparnas brummanden....
Har du nått tips på pumpar som låter lägre?

Fractals north gillar jag. var inne på att köra en lianli chrome chassit å göra nån snygg historia "but im getting to old for that shit" men trä biten gillade jag kanske skulle satsa på en "XL" utav det chassit istället?
Du har inget annat förslag kring lite mer stilrena chassin? define7 såg nice ut, men känner det är lite "gammal design" som jag inte kan förlika mig med tyvärr

Har letat bra chassin men inte hittat nått som är "omg me want". Sett några men påvisat att det var inte så bra byggkvalite på dom chassina tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Välj en AMD X3D processor istället med din budget.

jo fast jag har inte sett nästan någon skillnad mellan x3d versionen på 9900 (dock finns det inte så många tester heller) men kanske är min google fu för kass.

har du sett nått bra test där dom visar just skillnaden mellan 3d och utan?

Permalänk
Medlem

har funderat på vattenkylning men ofta så brummar pumparna på ett surt sett (av dom jag hört).

Brummande ljud kan uppstå av diverse olika anledningar, så det finns inget bestämt svar på varför det uppstår. Men byggkvaliteten på kylaren och dess fläktar kan naturligtvis orsaka brum. Det är ju väldigt logiskt och högst troligt att en AIO för 3500 kr formodligen har en bättre byggkvalitet än den som kostar 1000 kr! Däremot är det inte alltid lika självklart att den dyrare nödvändigtvis har en bättre kyleffekt. Men kvalitet mäts ju på flera sätt och man bör titta på helheten vid val av komponenter. Personligen tycker jag att det så gott som alltid lönar sig att satsa lite mer för ett långsiktigare och hållbarare tänk.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Tack för input, ja AIO kylningen när jag sökt har inte påvisat lägre ljudnivå, och pumparnas brummanden....

Fractals north gillar jag. var inne på att köra en lianli chrome chassit å göra nån snygg historia "but im getting to old for that shit" men trä biten gillade jag kanske skulle satsa på en "XL" utav det chassit istället?
Du har inget annat förslag kring lite mer stilrena chassin? define7 såg nice ut, men känner det är lite "gammal design" som jag inte kan förlika mig med tyvärr

Har letat bra chassin men inte hittat nått som är "omg me want". Sett några men påvisat att det var inte så bra byggkvalite på dom chassina tyvärr :/

1. Se till du får ett chassi som distanserar moderkortet typ 7-10cm ner under taket. Ska du köra AIO så kommer du få problem med 8-pin kontakten annars. Därav kul att prova sätta den stående på sidan om du har möjlighet.
2. Det finns ganska utförliga reviews på AIO på nätet. Skulle säga som sagt att beQuiet och NXZT kraken är både tysta i pumpen, men framförallt så lev dom med premiumfläktar som flyttar luft under mottryck utan att väsnas. Köper du en AIO med 3x120 pissfläktar så är det 1200kr till som ska fram för att byta ut dem.
3. Slår ett slag för Thermaltake Tower/CTE. Iskallt koncept som t.ex Silverstone körde med innan. Kul design, perfekt upplägg att köra en 360 AIO i sidan/fram. Samtidigt som hela datorn hänger 90grader flyttat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Nja, principen för att tyst chassi,är storleken och bra inbyggda fläktar av hög kvalitet. Ju större chassi, desto troligare är det att du får en tyst dator. Det är fysikens lagar.

Om du utöver detta har en effektiv CPU- kylare av hög kvalitet, så är detta pricken över i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Nja, principen för att tyst chassi,är storleken och bra inbyggda fläktar av hög kvalitet. Ju större chassi, desto troligare är det att du får en tyst dator. Det är fysikens lagar.

Om du utöver detta har en effektiv CPU- kylare av hög kvalitet, så är detta pricken över i.

Det är iof en sanning med modifikation. Att "storleken" är avgörande för ljudnivån är för mängden luft som kan späda ut värmen man avlastat kylflänsar med. När man sätter en AIO direkt vid utlopp så spelar luftvolymen (iaf för CPU värmen) ingen roll helt plötsligt.

Fläktar kyler inte datorn. Luften gör. Fläktar är bara till för att byta ut "begagnad" luft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skulle detta vara bättre (ljud och prestanda mässigt) än tidigare komponenter? (kommer förmodligen köpa in några extrafläktar till chassit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

<Uppladdad bildlänk>

skulle detta vara bättre (ljud och prestanda mässigt) än tidigare komponenter? (kommer förmodligen köpa in några extrafläktar till chassit)

Kylaren som du har valt vill jag inte uttala mig så mycket om, men den har stora fläktar vilket ju är en fördel.

Chassit är inte det bästa ur ljudvolym-synpunkt. Men den är ju snygg. Ljudmässigt kanske den duger för dig? Eller kanske inte....

Att stoppa i fler fläktar i ett chassi kan faktiskt vara lite kinkigt som jag varnar dig lite för! Orsaken är den att man lätt rubbar på balansen mellan chassits över och undertryck. Den balansen brukar i de flesta fall var god redan från fabrik, inte minst på kvalitetschassin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

<Uppladdad bildlänk>

Du behöver inte mer fläktar. Om du har 140mm bak och 3x140 i taket bevöver du absolut inte mer. Klarar North 420mm i tak?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Kylaren som du har valt vill jag inte uttala mig så mycket om, men den har stora fläktar vilket ju är en fördel.

Chassit är inte det bästa ur ljudvolym-synpunkt. Men den är ju snygg. Ljudmässigt kanske den duger för dig? Eller kanske inte....

Att stoppa i fler fläktar i ett chassi kan faktiskt vara lite kinkigt som jag varnar dig lite för! Orsaken är den att man lätt rubbar på balansen mellan chassits över och undertryck. Den balansen brukar i de flesta fall var god redan från fabrik, inte minst på kvalitetschassin.

Vad tänker du på för chassi ur ljudvolym som är bra?
Mer slutet chassi och inte så mycket perforerat?

Vill ha större men vill kunna ha det på skrivbordet samtidigt

Har kikat på lianli chassin men vet ej om dom heller har bra ljudbild, vet du? ^^

Har kikat på.... kallar det för trumfläktar, sånna avlånga fläktar, brukas i en del element eller kupevärmare... vette katten vad dom heter, men skulle va kul å sätta i chassi istället för vanliga fläktar, har hört dom är tystare å sveper mer luft, med dyr prislapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du behöver inte mer fläktar. Om du har 140mm bak och 3x140 i taket bevöver du absolut inte mer. Klarar North 420mm i tak?

Nä enast front var north med, tyvärr annars hade tak varit guld

Har du förslag på chassi?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Vad tänker du på för chassi ur ljudvolym som är bra?
Mer slutet chassi och inte så mycket perforerat?

Vill ha större men vill kunna ha det på skrivbordet samtidigt

Har kikat på lianli chassin men vet ej om dom heller har bra ljudbild, vet du? ^^

Har kikat på.... kallar det för trumfläktar, sånna avlånga fläktar, brukas i en del element eller kupevärmare... vette katten vad dom heter, men skulle va kul å sätta i chassi istället för vanliga fläktar, har hört dom är tystare å sveper mer luft, med dyr prislapp

Ett bra exempel på ett stort chassi som även har hög byggkvalitet, är Fractal Design Define XL. Den har även bra och effektiva fläktar i samma kvalitetsnivå som resten av chassit. Något behov av ytterligare fläktar i detta chassi kommer du knappast att ha! Ljudvolymen kommer vara svag.
Utseendemässigt får du avgöra, men för övrigt så är detta ett väldigt bra chassi i toppskiktet. Själv har jag ett ännu större chassi till en helt annan prislapp, men jag hade faktiskt själv ha valt Fractal om storleken hade fungerat för mig. LianLi gör också bra chassin i den något övre prisklassen om du frågar mig. Men jag har ingen fullständig koll på dom.

Fläktarna som sitter i t.ex. kupevärmare är för mig bara vanliga fläktar som tål lite extra värme. Ingenting för att ha i datorer! Trumfläktar är oftast riktiga klumpeduns -stora fläktar där själva fläktbladen är inbyggda och dolda inne i en trumma. Dessa fläktar används ofta i t.ex. spirorör där man vill flytta luft så volymsvagt som möjligt. Alltså bullerdämpande fläktar. Används ofta i ventilationer t.ex. inom industrin och verkstäder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Ett bra exempel på ett stort chassi som även har hög byggkvalitet, är Fractal Design Define XL. Den har även bra och effektiva fläktar i samma kvalitetsnivå som resten av chassit. Något behov av ytterligare fläktar i detta chassi kommer du knappast att ha! Ljudvolymen kommer vara svag.
Utseendemässigt får du avgöra, men för övrigt så är detta ett väldigt bra chassi i toppskiktet. Själv har jag ett ännu större chassi till en helt annan prislapp, men jag hade faktiskt själv ha valt Fractal om storleken hade fungerat för mig. LianLi gör också bra chassin i den något övre prisklassen om du frågar mig. Men jag har ingen fullständig koll på dom.

Fläktarna som sitter i t.ex. kupevärmare är för mig bara vanliga fläktar som tål lite extra värme. Ingenting för att ha i datorer! Trumfläktar är oftast riktiga klumpeduns -stora fläktar där själva fläktbladen är inbyggda och dolda inne i en trumma. Dessa fläktar används ofta i t.ex. spirorör där man vill flytta luft så volymsvagt som möjligt. Alltså bullerdämpande fläktar. Används ofta i ventilationer t.ex. inom industrin och verkstäder.

Jag som inte kan namn, sorry, efter en del googlande : tangential fläkt
Ska det va
Tror rätt placerad så kan en eller 2 funka fint men det e för framtida bygge men skulle vara häftigt då dom kan pressa luft på ett helt annat sätt än ordinarie pc fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Jag som inte kan namn, sorry, efter en del googlande : tangential fläkt
Ska det va
Tror rätt placerad så kan en eller 2 funka fint men det e för framtida bygge men skulle vara häftigt då dom kan pressa luft på ett helt annat sätt än ordinarie pc fläkt

Uppriktigt sagt avråder jag dig nycket bestämt från att använda dig andra typer av fläktar i en dator än dom som inte är datorfläktar! Använd endast datorfläktar och ingenting annat! Varken nu eller senare.

Om du inte lyder mitt råd, så utsätter du dig för en mycket stor brandrisk! Och har du tur att slippa brand i huset, så kommer moderkortet och kanske samtliga komponenter att ryka för dig!

Följ mitt råd om stort chassi med bra fläktar från fabrik och gärna en bra AIO, så är du hemma. Varför krångla till det!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Hejsan gott folk!

tanken är att kunna köra lite allt i allo dator. Spel, VR(oculus 2), virtualbox för att försöka få mitt pentest cert. lite 3d cad när det kommer till 3d printing.

Jag kikade på 9900X3D men såg inte några direkta saker som jag kunde försvara för priset, är jag fel ute?

<Uppladdad bildlänk>

Tanken är:
Tyst dator framför allt.
Min max budget är 30k.
Vill köra AMD-cpu.
Asrock moderkortet har jag valt då min uppfattning är att det funkar reko med linuxdistar (kommer köra virtuellt och dualboot) och verkar vara ett helt ok märke. Sedan har den USB-4, vilket är trevlig för framtida inköp.
Undviker den nya 12v kontakten då jag inte gillar det som skrivit om den att den är känslig och inte dimensionerad för att köra med full fräs.
PSUn - vald efter ljudnivån + att priset på 850w och 1000w inte var någon större skillnad (300 sek eller nått sådant)
RAM-minnen - Ptja, inget rgb från dom om jag får välja, vill ha några som är okej snabba.
m.2 disken - Den är billig och helt ok för det jag gör, har en snabbare på ½TB, så den får "köras" för mer krävande saker.

Vill ha den sval men tyst. Behöver inte kunna köra fetaste spelen, men gärna ha bra spel prestanda ändå

Jag har idag en laptop med 3050 kort, i7a (11te gen) och 16gb ram,,,,, funkar till småsaker fortfarande men börjar bli ytterst trött.

För 3D CAD är in princip nVidia det enda vettiga i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Hejsan gott folk!

<Uppladdad bildlänk>

Tanken är:
Tyst dator framför allt.
Min max budget är 30k.
Vill köra AMD-cpu.

Kan aldrig ha för mycket RAM när man kör VMs...
https://www.inet.se/datorbygge/b1654437/renswind

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Nä enast front var north med, tyvärr annars hade tak varit guld

Har du förslag på chassi?:)

Nu förstår jag inte? Vet du ens vad du beställer och läst på? Om du sätter en 420mm AIO i taket så får du just 3x140mm fläktar i taket? Pga AIO.
Jag rekomenderar dig att kolla tester på det du plannerar att införskaffa så du ser hur sakerna är utformade osv.
Jag läste även snabbat att även om chassit klarar 3x140 i taket är det utan AiO. Då måste man ner till 360 för att få plats.
Just sånna här detaljer gör att man kan inte grisen i säcken köpa saker utan måste kolla grundliga reviews på grejerna först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte provat just Arctic Freezer III ännu, men läst en del att pumpen kan ha lite ljud för sig.
Har provat en del olika, men landade i denna:

https://www.inet.se/produkt/5325018/corsair-nautilus-360-rs-svart

Tystaste pumpen som jag personligen har haft i vilket fall.

OSZAR »