Lenovo Thinkpad (kompatibel med Ubuntu) med hårdvara som minst motsvarar min nuvarande Lenovo Ideapad 5.

Permalänk

Lenovo Thinkpad (kompatibel med Ubuntu) med hårdvara som minst motsvarar min nuvarande Lenovo Ideapad 5.

Jag använder i nuläget en Lenovo Ideapad 5, AMD Ryzen 4500U, 16 gb ram, wifi 6, IPS med 300 nits. Den är i ett fint skick med god batterihälsa osv men när jag försökte installera Ubuntu på den så upptäckte jag att den tyvärr inte är fullt kompatibel med Ubuntu (touchpaden och lite annat fungerade ej) och när jag frågade om råd på diverse forum så verkade det som att den helt enkelt inte fungerar med Ubuntu.

Jag vill gärna ha en laptop i hushållet med Ubuntu och funderar därför på att sälja denna och köpa en begagnad Lenovo Thinkpad som är kompatibel med Ubuntu. Jag vill gärna att den minst ska hålla nuvarande nivå vad gäller touchpaden och ljusstyrkan på ips-skärmen. Jag har väldigt dålig koll på datorer och undrar vilka begagnade Lenovo Thinkpad-modeller som minst motsvarar min nuvarande vad gäller de faktorerna? Vad gäller krav på övrig prestanda så är det som så att jag inte spelar några krävande spel och jag använder inga krävande program så kraven på processor, grafikprestanda osv är minimala, bra batteritid och sval och relativt tyst dator vore såklart en trevlig bonus.

Det är alltså nedanstående laptop jag nu har:

https://www.youtube.com/watch?v=3jf7itO2YKg

Permalänk
Medlem

Vilka olika Linux distros har du provat? Hårdvaru stödjet kan nämnligen skilja sig åt mellan de olika distros.

Permalänk
Medlem

Dessutom kan en sådan detalj som touchpad skilja sig i samma datormodell, vars exakta modellnummer du inte berättat. För att få igång enheter som inte fungerar så måste du gå djupare. Försök identifiera touchpad-fabrikatet genom att söka/titta igenom /var/log/* och se om den nämns i någon av loggfilerna. (Främst dmesg, messages, Xorg.0.log samt motsvarande för systemd och Wayland om din dist kör modernt.)

Prova också kommandon som "xinput". Om du får någon hint så kan du byta ut söktermen "input" (nedan) till det mer specifika fabrikatnamnet för att se om du hittar någonting mer specifikt. Om ditt system har en Xorg.0.log file, läs inledningen där det förklaras hur den klassificerar medelanden (WW, EE, NI etc.)

https://linux.die.net/man/1/xinput

Vissa av dessa kommandon kommer inte att fungera, beroende på distributionens val av teknik. (X11 vs Wayland, OpenRC vs Systemd, log-teknik etc.)

# xinput list # dmesg | grep -i input # grep XINPUT /var/log/Xorg.0.log # grep -i input /var/log/Xorg.0.log # grep -i input /var/log/dmesg # grep -i input /var/log/messages # journalctl -b | grep -i input

Permalänk
Skrivet av Joshua2024:

Vilka olika Linux distros har du provat? Hårdvaru stödjet kan nämnligen skilja sig åt mellan de olika distros.

Det var Ubuntu. Tack för svaret, det visste jag inte, jag ska ändra från "Linux" till "Ubuntu" i trådstarten då jag specifikt vill köpa en laptop som är ubuntu-certifierad.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Dessutom kan en sådan detalj som touchpad skilja sig i samma datormodell, vars exakta modellnummer du inte berättat. För att få igång enheter som inte fungerar så måste du gå djupare. Försök identifiera touchpad-fabrikatet genom att söka/titta igenom /var/log/* och se om den nämns i någon av loggfilerna. (Främst dmesg, messages, Xorg.0.log samt motsvarande för systemd och Wayland om din dist kör modernt.)

Prova också kommandon som "xinput". Om du får någon hint så kan du byta ut söktermen "input" (nedan) till det mer specifika fabrikatnamnet för att se om du hittar någonting mer specifikt. Om ditt system har en Xorg.0.log file, läs inledningen där det förklaras hur den klassificerar medelanden (WW, EE, NI etc.)

https://linux.die.net/man/1/xinput

Vissa av dessa kommandon kommer inte att fungera, beroende på distributionens val av teknik. (X11 vs Wayland, OpenRC vs Systemd, log-teknik etc.)

# xinput list # dmesg | grep -i input # grep XINPUT /var/log/Xorg.0.log # grep -i input /var/log/Xorg.0.log # grep -i input /var/log/dmesg # grep -i input /var/log/messages # journalctl -b | grep -i input

Tack för tipsen men windows är nu sedan en tid inlagt igen på Ideapaden och jag kommer inför nästa försök med Ubuntu att byta till en bärbar dator som står listad under "Ubuntu Certified Laptops" denna gång, detta då de sista svaren jag fick i olika forum var att min modell helt enkelt inte stöds. Jag gjorde vid tillfället när Ubuntu var inlagt på ideapaden mitt bästa för att fråga på olika ställen och testa allt de rådde mig att testa då jag själv är väldigt okunnig vad gäller detta, men då inget fungerade så fick jag rådet att istället använda en dator som är listad under "Ubuntu Certified Laptops".

Permalänk
Medlem

Jag har inget bra svar på din faktiska fråga, hur man får en jämförelse mellan skärm, trackpad och tangentbord på en ”Ideapad 5” och någon Thinkpad som är Ubuntu-certifierad. Jag killgissar att de flesta skulle uppleva byggkvaliteten i allmänhet på Thinkpad som likvärdig eller bättre, helt enkelt för att det är företagsinriktade modeller. Men upplevelse av tangentbord och liknande är ju väldigt individuellt. Personligen kör jag med externt/riktigt tangentbord, mus och skärm vid laptopanvändning, så jag bryr mig helt enkelt inte.

Men det är intressant att du inte fick trackpaden att fungera. En snabb googling säger tvärtom att trackpadden på ”Ideapad 5” fungerar i Linux. Men det finns som sagt många submodeller. Ett tips i allmänhet vid den här typen av problem är att plocka fram hårdvaru-id:t på den ofungerande hårdvaran. Det kan man göra även från en Live-Linux, till exempel Ubuntus installationsmedia. ”lspci -nn” eller ”lsusb”. Då är det möjligt att säga om en drivrutin existerar eller inte. Det är enkelt att hitta en buggrapport för Ubuntu på Ideapad 3, där en kernelparameter har löst ett trackpad-problem.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av KAD:

Jag har inget bra svar på din faktiska fråga, hur man får en jämförelse mellan skärm, trackpad och tangentbord på en ”Ideapad 5” och någon Thinkpad som är Ubuntu-certifierad. Jag killgissar att de flesta skulle uppleva byggkvaliteten i allmänhet på Thinkpad som likvärdig eller bättre, helt enkelt för att det är företagsinriktade modeller. Men upplevelse av tangentbord och liknande är ju väldigt individuellt. Personligen kör jag med externt/riktigt tangentbord, mus och skärm vid laptopanvändning, så jag bryr mig helt enkelt inte.

Men det är intressant att du inte fick trackpaden att fungera. En snabb googling säger tvärtom att trackpadden på ”Ideapad 5” fungerar i Linux. Men det finns som sagt många submodeller. Ett tips i allmänhet vid den här typen av problem är att plocka fram hårdvaru-id:t på den ofungerande hårdvaran. Det kan man göra även från en Live-Linux, till exempel Ubuntus installationsmedia. ”lspci -nn” eller ”lsusb”. Då är det möjligt att säga om en drivrutin existerar eller inte. Det är enkelt att hitta en buggrapport för Ubuntu på Ideapad 3, där en kernelparameter har löst ett trackpad-problem.

Tyvärr var det ändå så. Tack för tipsen.

Permalänk

Tack för tipsen, tyvärr har den första 250 nits så den är mörkare än min nuvarande som jag själv upplever på är på gränsen till för mörk, och den andra hade en lite väl sliten skärm osv.

OSZAR »