Hobbyprojekt: Byggde en tracker till datorn [Projekt M2]

Permalänk
Medlem

Hobbyprojekt: Byggde en tracker till datorn [Projekt M2]

Såå, hoppas detta inte blir för långt, ska försöka hålla mig kort.

STEG 1 – FÖRÄNDRA MITT LIV
Förra sommaren tänkte jag sonika säga upp mitt jobb som diskare / nätverksfixare / inventeringsansvarig (ett av många jobb på ett hotell) och flytta till varmare breddgrader, typ Thailand. Ja, var ärligt trött på mitt liv och jag tänkte att antingen är jag kvar här och DÖR eller så gör jag något åt mitt elände.

Efter att ha funderat ett tag på hur jag skulle lösa det ekonomiska tänkte jag börja med att hyra ut olika prylar som folk inte orkar ta med sig på en strand men ändå vill ha en, typ en BOOMBOX (ja, det i sig var en urusel idé). Kruxet i fågelsången var dock att en 3000 kronors Boombox är ju som gjord att bara ta med sig hem så jag behövde någon form av spårning (inte för att det stoppar någon, men det avskräcker ju om inte annat). Efter att ha sökt på lite olika förslag såsom GPS, Airtags osv. kom jag fram till att det inte fanns någon bra lösning, varför jag tänkte - Jag bygger min egen?

Uppsluppen av denna idé hade jag nu bollen i rullning och det fanns ingen återvändo. Om idén inte funkade så kunde jag ju gå under isen då, jag hade inget att förlora.

STEG 2 –VAL AV LÖSNING
Airtag som lösning tyckte jag var en bra kompromiss av det jag behövde – Det är en kombinerad Blåtand + GPS, lösning som inte kräver något abb, vilket jag hatar, och det funkar i hela världen (nästan). Check, Check. Nu var det bara att försöka plocka isär Airtagen så mycket som möjligt, löda dit en spännings-regulator och löda den på kretskortet i Boomboxen (Här en komisk detalj: Jag äger ingen Boombox).

STEG 3 – BYGGA
Att plocka isär Airtagen var lättare sagt än gjort. Minsta lilla felsteg i de tunna trådarna, särskilt till högtalaren, havererade skiten direkt och det var bara att ta en ny Airtag och börja om från början. Men efter några försök var det ok, och jag såg lösningen till mitt problem. Slutresultatet blev inte särskilt vackert, men det fungerade, iaf. i teorin.

STEG 4 – NY IDÉ – Större skala
Mitt i vevan funderade jag på om jag inte skulle ändra på hela min plan; istället för att hyra ut prylar till solbrända amerikaner i Phuket, kanske jag skulle koncentrera mig på att bygga om trackers, för det kanske finns fler som tänker som jag? Airtag verkar ju fungera bra men tillämpningarna är oändliga, typ, för bilen, för cykeln, för snöskotern, osv. Ja, när man börjar tänka så finns det ju oändligt med prylar där man kan tänka sig passiv, ej ultraexakt spårning, som är billig och enkel och även om det mestadels är en storstadspryl, funkar det ju passivt överallt.

Skala upp detta till massa trackers går inte längre att göra med en Airtag pga inköpskostnaderna (300kr/st), och av en slump upptäckte jag att Airtag också finns i en massa billiga OEM-lösningar och efter några sök hittade jag till och med några fabrikanter som sålde rena kretsar för runt 4 dollar. Sagt och gjort, beställde några samples och testade dem.

STEG 5 – NY IDÈ x 42, Projekt "M2"
Här skulle jag kunna berätta om hur jag fick hem samples, testade dem, gick skit, osv osv, men istället för att blöda er tid så insåg jag också att detta borde gå att även göra för M2-porten på en dator. Då jag har ett gediget dataintresse fick detta mig att tänka om HELA PLANEN. Mitt fokus blev nu att göra en Tracker för M2-porten som använder Airtag-principen. Ja, bara det är givetvis en paradox, Apple-produkt i en PC, nästan att svära i kyrkan, men jag tänker - det bör ju finnas runt 50% av alla "gamers" som använder en iphone eller ipad. (Ja, det är givetvis bara en ren gissning).

Permalänk
Medlem

STEG 6 – Bygga en M2 tracker
Behövde således ett M2-board, och någonstans i skräplådan hade jag några överblivna WLAN-kort. Där kunde jag stjäla ström-porten och se om trackern funkade. Jag var mest nyfiken på om det skulle funka öht, om datorn skulle dö direkt eller någon annat tänkbart och otänkbart.

Några bilder på de olika PCB:erna

Om ni tittar på bilderna så ser ni den första bastarden (den lilla) som är en hoplödd variant från ett existerande WIFI-kort tillsammans med en OEM-tracker från SINE. Detta var givetvis inte säljbart öht, men det var en början.

Jag behövde således en "snyggare" lösning – Jag kunde ju inte löda om existerande M2-kort, varför jag blev tvungen att forska i idén om att göra ett eget kort. Hade absolut ingen aning om hur det skulle gå till så jag gick till UPWORK och anlitade en PCB-designer - Om inte annat kunde jag ju fråga någon där.

Han hade ingen aning om vart han skulle börja heller, då han aldrig hade gjort ett M2-kort förut, han visste inte ens vad det var. Ja, där ser man. Så jag fick gå tillbaka till att söka runt lite och hittade en ritning på ett modifierat M2-bord som jag skickade till honom.

BINGO! Det verkade till och med vara i filformat han kände till (KiCAD) och han började att modda pcbn enligt ritningar jag gav honom i en PDF.

Första riktiga ritningen på M2-kortet

Här ser ni att nu är kortet fullstort, därför att jag behövde ett back-up batteri. Tanken var att de flesta gaming-datorer och stationära datorer med extra M2-plats är 2280 ändå och då var det lika bra att ändå göra något med den extra ytan.

Permalänk
Medlem

STEG 7 – Mer om att bygga PCB:er med "talanger" på Frilanssajter

Då jag inte hade någon tidigare erfarenhet av att bygga PCB:er från start, så anlitade jag en person som jag trodde kunde. Han kunde, men en hel del problem hopade sig på vägen.

1. Den första versionen blev spegelvänd, då han inte läste mina instruktioner att detta var från undersidan

2. Den andra versionen fick en batterihållare som inte höll batteriet – han missade att just den modellen krävde en bygel och den saknades.

3. Den tredje versionen saknade kontakt och batteriet fungerade således inte alls

Mina känslor för min PCB-expert svalnade då det kostade både tid och pengar. För varje försök fick jag vänta 2 veckor plus betala ungefär 3000:-.

Men då jag hade fått personlig relation med "Dash" och dessutom byggt upp en massa kunskap etc. lät jag honom vara kvar MEN, jag anlitade en annan PCB-expert som jag tänkte fick agera som kontrollant. Detta var en kvinna från Taiwan - Vi kallar henne "MING" och var betydligt dyrare än Dash, men jag tänkte sonika att Taiwan är ju "high-end" så den måste bli bra.

Jag skickade ritningarna från Dash till MING och hon hade en mängd klagomål på hur PCBn var designad.

MING klagar på min M2 ritning av DASH

Jag skickade klagomålen till Dash, som snällt upptaderade enligt hennes instruktioner. Givetvis hade han ingen aning om att det var en kvinna från Taiwan som korrigerade honom, det spelade i mitt tycke ingen roll, och efter förbättringarna kände jag mig mer trygg att detta skulle bli bra.

Permalänk
Medlem

STEG 8 – Sandwicha PCB:er och laserskärare

Utan direkt kunskap om huruvida man ens fick sandwicha ihop 2 PCB:er med varandra så var det den enda lösninen jag hade på mitt ritbord. Det var bara ett stort och gigantiskt problem: Spårningsenheten var 25mm bred på det smalaste stället och M2 är 22 mm. Det var alltså 1.5mm överlapp på vardera sidan som hängde där som en extremt ful fettvalk. Det FUNKADE men estestiskt en misär och PRAKTISKT ett problem då jag tänkte mig att vissa platser är väldigt tighta, varför detta var otänkbart.

Först började jag att klippa isär spårnings-PCBn så mycket som det bara gick, och det gick! Men det blev en raspig ful kant plus att jag funderade hur länge en avbitare håller för att klippa i kretskort.

Eftersom i min värld, var jag tvungen att hitta på en process som enkelt klarade av att producera ett tiotal kanske fler, kort om dagen, så jag började titta på Laserskärare. Ännu ett ämne jag inte hade någon erfarenhet av.

Efter lite studier kom jag fram till att en vettig laserskärare kostade runt 20.000 kronor och kunde med lätthet skära av ett kretskort på 1 mm med lätthet efter några svep. skära 10-kort om dagen skulle således bli en baggis och jag tänkte också att det ev. gick att hyra tjänsten av någon som redan hade en maskin och kanske dessutom batcha hela serien direkt.

Kretskortet som skulle skäras av

Permalänk
Medlem

STEG 9 – Långtidstest av Tracker slutade i kaos

Under tiden detta projekt pågick provade jag och en kompis hur bra dessa trackers fungerade jämfört med AIRTAG. För att göra en lång historia kort med frysta fingrar och skaka tänder i minus 10 grader och hård blåst, insåg vi att hela tekniken kring detta OEM-board var KASST. T.ex om kretsen var utan ström längre än 14 dagar så tappade den allt minne och var helt livlös. Detta var enkelt att testa då vi hade ett helt gäng av kretsar som vi testade ena dagen och la åt sidan den andra.

Det var således bara att börja om från början och hitta en ny leverantör.

Permalänk
Medlem

STEG 10 – Göra ett helt eget tracker-kort

Istället för att leta efter en ny leverantör tänkte jag, kan man göra ett eget airtag-kort? Vad krävs? Vart börjar jag?

Det centrala chippet i en Airtag är ett blåtandschip som tillverkas av NORDIC. Nordic är som namnet föranleder, ett företag som finns i Norge, och sagt och gjort, jag skickade ett email till nordic och ställde frågan. Döm min förvåning när Nordics ansvarige Europasäljare kontaktar mig och bjuder in mig att träffa honom i Stockholm.

SHIT! Jag som bara är en diskplockare i Övik, han tror att jag representerar något stort företag! Jag förklarar direkt att detta är ett väldigt liten "start-up" men med stora visioner (ett förflutet i Stockholms DOTCOM-miljö hade lärt mig att man måste förklara med rätt invinkel).

Tyvärr krockade själva träffen med en massa faktorer som kanske bara låter som ursäkter (och ev. nervositet, ehhm...) men det ena ledde till det andra och jag fick kontakt med företaget som utvecklar chippet i Kina. En MEGA GAME-CHANGER för mig alltså och hela projektet.

Nordic Semiconductors

Permalänk
Medlem

Kul att du delar med dig! Spännande att följa processen, lycka till vidare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning! Tänk om man själv satt med sådana kunskaper. Detta ska följas

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt att lösa problemet med att man får en notis i både android och iPhone(?) att en okänd spårningenhet följer en och man kan inaktivera den som man får med tex airtag?

Permalänk
Medlem

Jag älskar innovativa människor, och människor som faktiskt gör något. Så med det, imponerande!

Men med det sagt, jag har svårt att se hur du ska kunna konkurrera med Chipolo One Point för runt 250spänn.

Styrkan i dom här produkterna (som inte innehåller egen 3/4/5G sändare/mottagare) är ju "nätverket. Utan det har du ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Hur hade du tänkt att lösa problemet med att man får en notis i både android och iPhone(?) att en okänd spårningenhet följer en och man kan inaktivera den som man får med tex airtag?

Ja, det ÄR ett problem men:

1. En potentiell tjuv får inte meddelandet direkt, det kan ta timmar innan detta meddelande dyker upp varför du redan kan ha en adress. Oavsett tidpunkt är en lokaliserad adress i appen en given häleri-håla, oavsett om datorn finns där eller inte.

2. Då denna teknik är helt ny, kommer inte tjuven förstå exakt hur den här trackern är installerad. När han öppnar datorn kommer han leta efter en AIRTAG, som inte kommer att finnas. Men en SMART TVUV kommer givetvis att försöka kasta ut datorn så fort som möjligt, därför att hans adress nu är potentiellt registrerad.

Om datorn inte har en svart täckskiva, kan man göra en egen och sätta över, för att på så sätt dölja den så mycket som möjligt.

3. Ett annat alternativ är att ta bort backup-batteriet. Då kommer man garanterat få en adress på datorn oavsett, då tjuven inte blir varnad förrän det är för sent. Detta är dock en risk om tjuven inte har någon iphone.

4. Min tanke är att komplettera trackern med en etikett som man sätter på datorn, som avskräcker ev. tjuvar att ta den öht. T.ex;

"BIOS GPS"
"HARDWARE TRACKING"
"ID PROTECTED"

Eller något annat som får en potentiell tjuv att undvika ta den.

Tack för frågan.

Permalänk
Sötast

Detta låter som total kaos, jag älskar det!
Detta skall följas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag älskar innovativa människor, och människor som faktiskt gör något. Så med det, imponerande!

Men med det sagt, jag har svårt att se hur du ska kunna konkurrera med Chipolo One Point för runt 250spänn.

Styrkan i dom här produkterna (som inte innehåller egen 3/4/5G sändare/mottagare) är ju "nätverket. Utan det har du ingenting.

Nätverket - Apple Find My - Är densamma.

1. Chipolo one, får du plats med en sådan i datorn?
2. När tjuven öppnar datorn är det uppenbart vart trackern är
3. Du måste byta batteri någon gång - Vilket innebär att du periodvis måste hålla koll på batteristatus. Min enhet fungerar ALLTID även om backup-batteriet är dött.
4. Chipolo One / Airtag är inte så elegant.

Jag förstår att detta är en extrem nisch-produkt - Så givetvis kommer >99% hoppa över denna till förmån för något annat eller inte alls.

Tack för input!

Permalänk
Medlem

STEG 11 – Ny PCB, Nya möjligheter

Den nya leverantören hade helt annan inställning till mina idéer. Medan PANDA UNITED vägrade göra någon förändring öht (kanske för att de inte kunde) var dessa mer villiga att prova fram nya lösningar. Jag fick en känsla av att de VILLE och det förändrade hela perspektivet.

Men det mest fantastiska med SINE (den nya leverantören) var att de hade ett board som var exakt 21.7 mm brett och ni som vet något om M2 vet att detta är precis inom de 22 mm som ett normalstor SSD är. GAME CHANGER!

Detta innebar att vi kunde sandwicha PCB:erna utan behov av att laserskära dem innan. Därutöver var de villiga att flytta polerna från deras ursprungliga PCB så att de matchade lödpunkterna på M2-kortet. Allt detta innebar en enklare process för själva hoplödningen av kretskorten.

Det var bara ett stort problem – Söka Apple Tillverknings-Licens vilket kallas för MFi. Förutom att det skulle ta 4 månader skulle det kosta 70K. Allt detta för att kunna använda deras "Works with Apple Find My" logo och inkluderas i deras nätverk. Hmm....

Permalänk
Medlem

Det här känns som ett av dom där avsnitten av Shark Tank där entreprenören har lagt alldeles för mycket tid och pengar och överhuvudtaget inte har kollat om det finns en marknad, och har noll koll på potentiella konkurrenter/alternativ.

Good luck, but I'm out...

Permalänk
Medlem

Jag får ibland känslan av att det är så här nästan alla produkter där ute designas. Någon som inte har koll på någonting men är otroligt ihärdig och till slut får ihop någon grej som halvt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det här känns som ett av dom där avsnitten av Shark Tank där entreprenören har lagt alldeles för mycket tid och pengar och överhuvudtaget inte har kollat om det finns en marknad, och har noll koll på potentiella konkurrenter/alternativ.

Good luck, but I'm out...

Absolut, 99% av alla innovationer dör ut, några med sjukt dyr marknadsanalys, dog ändå. Se t.ex på SAAB, bilen ingen ville ha eller Nokia, telefonen ingen ville ha, trots etablerad kundkrets.

Jag hade kunnat knega på ett vanligt jobb, men det var inte för mig, iaf. inte just nu. Så jag försöker hellre och "die trying" än att dö och veta att jag inte gjorde något innovativt eller utmanande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag får ibland känslan av att det är så här nästan alla produkter där ute designas. Någon som inte har koll på någonting men är otroligt ihärdig och till slut får ihop någon grej som halvt fungerar.

Ja, det stämmer ju också - Förmodligen är alla prylar man har hemma designade så. Det är extremt svårt att göra en lönsam första generationsprodukt, men jag kände att jag ville ha en utmaning och det fick jag!

Permalänk
Medlem

Intressant att det är såpass lätt att jacka in i FindMy-systemet (se OpenHaystack).

Lös tanke: Hade det dock inte varit mer intressant att koppla in sig på en intern USB-header för att undvika att ta en M.2 i anspråk? Helst bara en som lånar lite ström och skickar USB vidare. Eller samma princip, fast på fläktströmförsörjningen. För att sälja den här grejen vill man väl ha in den i laptopar, helst företagslaptopar och ha ett enkelt sätt att provisionera dem? (Det är troligen jätteolagligt i EU att spåra sina anställda så, men man kan ju sälja till USA och andra diktaturer). Bilars 12V-system kanske?

Hur kom GPS in i lösningen? Inte alls i senaste iterationen? Smäll på ett WiFi-chip också och skicka position över öppna nätverk eller positionera bara med WiFi och wardriving-databaser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Intressant att det är såpass lätt att jacka in i FindMy-systemet (se OpenHaystack).

Lös tanke: Hade det dock inte varit mer intressant att koppla in sig på en intern USB-header för att undvika att ta en M.2 i anspråk? Helst bara en som lånar lite ström och skickar USB vidare. Eller samma princip, fast på fläktströmförsörjningen. För att sälja den här grejen vill man väl ha in den i laptopar, helst företagslaptopar och ha ett enkelt sätt att provisionera dem? (Det är troligen jätteolagligt i EU att spåra sina anställda så, men man kan ju sälja till USA och andra diktaturer). Bilars 12V-system kanske?

Hur kom GPS in i lösningen? Inte alls i senaste iterationen? Smäll på ett WiFi-chip också och skicka position över öppna nätverk eller positionera bara med WiFi och wardriving-databaser?

USB Header / Fläktporten
Det var en idé jag hade i början. Det hade dock krävt ett 20-tal olika varianter av plugins då bärbara datorer inte har någon tillgänglig "öppen" USB header. Min första idé var nämligen att jacka in på fläktporten och splitta strömporten därifrån.

För att lösa problemet med M2 och det faktum att de flesta datorer inte ens har någon, gjorde jag även N1, vilket i praktiken är OEM-chipp med ett separat BIOS-batteri. Tanken var att detta skulle bli en öppen DIY-lösning som kan placeras i vilken produkt som helst, eventuellt även i en Nintendo Switch eller SteamDeck.

Kombinerad SSD
En annan variant hade varit att göra ett kombinerat SSD + FindMy Chip, men detta visade sig vara ett alltför kostsamt och tidskrävande projekt där jag var alldeles för liten för att ens komma på tanken att göra det.

GPS
Apple Find My är ett GPS system. Inte lika exakt som ett äkta GPS-system då det är telefonernas position som lagras.

12V-system
Det finns inga riktiga fördelar med att jacka in sig i elsystemet i en bil/fordon med nästan 2 års batteridrift. Folk är bekväma och vill ha en lösning som inte kräver elinstallatör. Jag var inne på att göra en variant med ett AA-batteri vilket hade inneburit 7 års driftstid men jag ansåg att en vanlig Airtag är lika bra/bättre för ett sådant ändamål.

M2
Så M2 var den enda riktiga porten som funkade i detta avseende. En annan anledning till att det blev en så nischad produkt var för att jag tänkte att det ÄR en nischad värld vi lever i och jag tänkte att någon därute kommer att tycka att detta är en bra idé, även om det stjäl en M2-port.

MARKNADSFÖRING
Oavsett hur dålig eller bra en produkt är, kommer ingen köpa den utan en bra marknadsföringsstrategi. Så innan jag tog detta beslut "studerade" jag marknadsföring först och hur jag skulle göra detta.

Nu när produkten är mer eller mindre färdig, har jag insett att marknadsföring är ännu svårare och mer tidskrävande än jag föreställt mig. Så där kommer nog min största utmaning, oavsett själva produktens "beskaffenhet". Den som lever får se.

Min största förebild just nu är NOTHING PHONEs grundare. Förstå vilken utmaning det var.

-----------------
Tack för frågor och synpunkter!

Permalänk
Medlem

Vars laddas positionen upp och hur följer man sen positionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Vars laddas positionen upp och hur följer man sen positionen?

TRACKERN skickar en ID-kod till närvarande iPhones som i sin tur skickar GPS-koordinater till Find Mys globala nätverk som lagras på Apples servrar (rent tekniskt är det säkert hostat men ni fattar poängen). Dessa koordinater sparas sedan i ditt Apple ID för respektive tracker och kan nu ses i Find My appen i iphone, ipad, ipod eller Mac.

Förvånande nog är lagringsdatan i Find My ganska omfattande och ger förutom koordinater, en mängd annan information som t.ex:

Blåtandsstyrka
Precisionsdata
Närmaste adress av koordinat
Närmaste "sevärdhet" till koordinat
Batteristyrka
etc.

Jag arbetar också med en lösning som funkar som en egen webbsida, dvs, spåra en tracker utan behov av Find My. Dels för att hjälpa de som inte har iPhones eller vill ha, men också för att lösa problemet med att man inte får någon historik. All data är momentan.

Permalänk
Medlem

Vilken marknad siktar du på?
Har du gjort EMC och EMI (pre-compliance) och vad blev utfallet?
Hur ser ägarstrukturen ut och har du undersökt möjligheten till patent eller designskydd inom EU och NA?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

1. Vilken marknad siktar du på?
2. Har du gjort EMC och EMI (pre-compliance) och vad blev utfallet?
3. Hur ser ägarstrukturen
4. har du undersökt möjligheten till patent eller designskydd inom EU och NA?

Tack för frågor!

1. Primärt är det Laptop-kunder som är målgruppen (förstod jag din fråga korrekt?)
Då det finns 2 olika produkter , så tänker jag mig;

a) De som har "vanliga" laptops
b) De som har high-end bärbara eller stationär (Ledig m.2)

2. Det enda som är gjort är FCC, om vi nu pratar samma sak
3. 4 personer, två grundare, två externa investerare (människor jag känner)
4. Patentet blev avslaget, därför att någon har tagit patent på "spårare för dator", tyvärr blev detta patent godkänt, trots att den ansökningen inte närmare beskrev exakt hur själva spåraren skulle fungera eller ens få plats i en bärbar dator.

Lite som att söka patent på "Fusionsreaktor i min nyckelring" utan att beskriva hur tekniken bakom fungerar. Men då jag läste om patent insåg jag en helt ny värld av patenttroll som tydligen florerar och stämmer företag för att t.ex använda Internet. Stört!

The Patent Scam

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Tack för frågor!

1. Primärt är det Laptop-kunder som är målgruppen (förstod jag din fråga korrekt?)
Då det finns 2 olika produkter , så tänker jag mig;

a) De som har "vanliga" laptops
b) De som har high-end bärbara eller stationär (Ledig m.2)

Hur stor del andel av sålda laptops har en m2 plats ledig?

Skrivet av mryang:

4. Patentet blev avslaget, därför att någon har tagit patent på "spårare för dator", tyvärr blev detta patent godkänt, trots att den ansökningen inte närmare beskrev exakt hur själva spåraren skulle fungera eller ens få plats i en bärbar dator.

Så din produkt inkräktar på deras patent?

Apropå hur den ska få plats så finns det ju laptops med inbyggda trackers, jag tror att dom är från Tile.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

1. Hur stor del andel av sålda laptops har en m2 plats ledig?
2. Så din produkt inkräktar på deras patent?
3. Apropå hur den ska få plats så finns det ju laptops med inbyggda trackers, jag tror att dom är från Tile.

1. Det säljs runt 200 miljoner bärbara varje år och cirka 10% av dessa är high-end gaming (15 tum eller större), så ungefär 20 miljoner enheter per år, säg att en dator håller 3 år, så >60 miljoner enheter. Sedan finns det ju en stationär målgrupp också, den är ev. lika stor.

2. Ja, alla datorer som har någon typ av spårning inkräktar indirekt på deras patent, MacBook, Absolute (tidigare COMPUTRACE) osv.
3. Tror inte Tile har någon tracker specifikt för laptops? Du menar ingår med köpet på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Patent överlag är en snårig djungel. Det finns patent på att t.ex ANVÄNDA Wifi, ANVÄNDA en scanner, ANVÄNDA internet (massor av varianter) ANVÄNDA appstore, GÅ med hunden på en promenad, SÄTTA på sig hörlurar osv.

Och dessa patenttroll tjänar grova pengar på att jaga små och medelstora företag att betala olika typer av förlikningsbelopp för att inte råka ut för dyra rättskostnader.

T.ex NEWEGG blev stämda därför att de hade en SHOPPING CART på deras hemsida.
KASPERSKY lab blev stämda för att UPPDATERA deras mjukvara

Ett av de roligaste patent-tvisterna var ett företag som blev stämt för att ha "BILATERAL DECISION MAKING".

Så nej, patent är inte särskilt viktigt för ett litet företag. Du kan söka, men ett internationellt patent kostar sjukt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Tror inte Tile har någon tracker specifikt för laptops? Du menar ingår med köpet på moderkortet?

Vem är det som har det patentet som det hänvisades till när ni fick avslag?
Men jo, jag har en Lenovo laptop med inbyggd Tile tracker (tyvärr hjälper inte den mot att man tappar datorn i backen, jag har därför inte använt den på ett år, vilket är orsaken till att jag är osäker på att det är Tile)

Skrivet av mryang:

Så nej, patent är inte särskilt viktigt för ett litet företag. Du kan söka, men ett internationellt patent kostar sjukt mycket.

Jag tror att du missar den andra sidan av patent-myntet, så att säga.
Frågan är ju inte huruvida ni behöver patent, frågan är om ni inkräktar på någon annans, vilket är högst troligt eftersom ni har fått avslag.

Er produkt blir då i princip omöjlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Frågan är ju inte huruvida ni behöver patent, frågan är om ni inkräktar på någon annans, vilket är högst troligt eftersom ni har fått avslag.

Nu är jag inte jurist, men såvitt jag förstår är det stört omöjligt att göra någonting alls utan att inkräkta på patent. Alla små företag som lanserar nya tekniska produkter får brev där diverse patent-troll hänvisar till patent det inkräktas på och erbjuder sig sälja rättigheterna för t ex $50,000. Antagligen skulle patenten inte hålla i en rättegång, men vill man ta det till rättegång blir det kanske 10-100 gånger dyrare, även om man vinner, plus att man riskerar att skrämma bort potentiella investerare under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vem är det som har det patentet som det hänvisades till när ni fick avslag?
Men jo, jag har en Lenovo laptop med inbyggd Tile tracker (tyvärr hjälper inte den mot att man tappar datorn i backen, jag har därför inte använt den på ett år, vilket är orsaken till att jag är osäker på att det är Tile)

Det kan blivit avslag för att det inte nådde tillräcklig uppfinningshöjd. Misstänker att så är fallet här och det betyder att de inte nödvändigtvis inkräktar på befintliga patent utan snarare att utförandet/kominationer inte anses vara någon nyhet för fackman.
(var längesedan jag fipplade med patent så ta mitt svar med en nypa salt).

Med det sagt betyder det inte att lösningen inte är smart/elegant/användbar.
Finns några potentiella användningsområden utanför MrYangs nuvarande scope.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

OSZAR »