Hobbyprojekt: Byggde en tracker till datorn [Projekt M2]
Såå, hoppas detta inte blir för långt, ska försöka hålla mig kort.
STEG 1 – FÖRÄNDRA MITT LIV
Förra sommaren tänkte jag sonika säga upp mitt jobb som diskare / nätverksfixare / inventeringsansvarig (ett av många jobb på ett hotell) och flytta till varmare breddgrader, typ Thailand. Ja, var ärligt trött på mitt liv och jag tänkte att antingen är jag kvar här och DÖR eller så gör jag något åt mitt elände.
Efter att ha funderat ett tag på hur jag skulle lösa det ekonomiska tänkte jag börja med att hyra ut olika prylar som folk inte orkar ta med sig på en strand men ändå vill ha en, typ en BOOMBOX (ja, det i sig var en urusel idé). Kruxet i fågelsången var dock att en 3000 kronors Boombox är ju som gjord att bara ta med sig hem så jag behövde någon form av spårning (inte för att det stoppar någon, men det avskräcker ju om inte annat). Efter att ha sökt på lite olika förslag såsom GPS, Airtags osv. kom jag fram till att det inte fanns någon bra lösning, varför jag tänkte - Jag bygger min egen?
Uppsluppen av denna idé hade jag nu bollen i rullning och det fanns ingen återvändo. Om idén inte funkade så kunde jag ju gå under isen då, jag hade inget att förlora.
STEG 2 –VAL AV LÖSNING
Airtag som lösning tyckte jag var en bra kompromiss av det jag behövde – Det är en kombinerad Blåtand + GPS, lösning som inte kräver något abb, vilket jag hatar, och det funkar i hela världen (nästan). Check, Check. Nu var det bara att försöka plocka isär Airtagen så mycket som möjligt, löda dit en spännings-regulator och löda den på kretskortet i Boomboxen (Här en komisk detalj: Jag äger ingen Boombox).
STEG 3 – BYGGA
Att plocka isär Airtagen var lättare sagt än gjort. Minsta lilla felsteg i de tunna trådarna, särskilt till högtalaren, havererade skiten direkt och det var bara att ta en ny Airtag och börja om från början. Men efter några försök var det ok, och jag såg lösningen till mitt problem. Slutresultatet blev inte särskilt vackert, men det fungerade, iaf. i teorin.
STEG 4 – NY IDÉ – Större skala
Mitt i vevan funderade jag på om jag inte skulle ändra på hela min plan; istället för att hyra ut prylar till solbrända amerikaner i Phuket, kanske jag skulle koncentrera mig på att bygga om trackers, för det kanske finns fler som tänker som jag? Airtag verkar ju fungera bra men tillämpningarna är oändliga, typ, för bilen, för cykeln, för snöskotern, osv. Ja, när man börjar tänka så finns det ju oändligt med prylar där man kan tänka sig passiv, ej ultraexakt spårning, som är billig och enkel och även om det mestadels är en storstadspryl, funkar det ju passivt överallt.
Skala upp detta till massa trackers går inte längre att göra med en Airtag pga inköpskostnaderna (300kr/st), och av en slump upptäckte jag att Airtag också finns i en massa billiga OEM-lösningar och efter några sök hittade jag till och med några fabrikanter som sålde rena kretsar för runt 4 dollar. Sagt och gjort, beställde några samples och testade dem.
STEG 5 – NY IDÈ x 42, Projekt "M2"
Här skulle jag kunna berätta om hur jag fick hem samples, testade dem, gick skit, osv osv, men istället för att blöda er tid så insåg jag också att detta borde gå att även göra för M2-porten på en dator. Då jag har ett gediget dataintresse fick detta mig att tänka om HELA PLANEN. Mitt fokus blev nu att göra en Tracker för M2-porten som använder Airtag-principen. Ja, bara det är givetvis en paradox, Apple-produkt i en PC, nästan att svära i kyrkan, men jag tänker - det bör ju finnas runt 50% av alla "gamers" som använder en iphone eller ipad. (Ja, det är givetvis bara en ren gissning).