Feedback önskas: framtidssäkert bygge för 5120x2160 gaming
Hej!
Inför ett kommande köp av dator så skulle jag behöva lite tips/feedback kring mina tankar och mitt förslag nedan .
Jag vill ha dator som håller i många år. Min nuvarande är från 2016 (dock med ett byte av GPU) så jag skulle vilja ha något som håller ett bra tag, även om det så klart blir utmanade på sikt att spela nya spel med hög upplösning på stor skärm..
Behov/tankar:
Spela nya (och kommande) spel på en 45" skärm med upplösningen 5120 x 2160
Moderkort som stödjer WiFi 7
Helst två separata diskar för lite smidigare dual boot
Inget behov av RGB
Föredrar luftkylning av den enkla anledningen att jag alltid har haft det ^^
Kommer troligtvis köpa den färdigmonterad
Jag ser hellre att jag köper något som funkar bra och länge snarare än att pris-optimera ner på öret, så ingen fast budget men någonstans runt summan som mitt förslag nedan landade på
Förslag: https://www.inet.se/datorbygge/b1660312/smoulders

Eftersom inet har en begränsning på storlek på CPU-kylare så tog jag den största som gick, ett ett alternativ är ju att köpa t.ex. en Noctua NH-D15 separat och montera själv.
Jag är inte fast i någon specifik komponent, det skulle väl vara chassit - För GPU så valde det billigaste 5090 som fanns tillgängligt men jag kan absolut tänka mig ett annat.
Jag valde tre extra chassi-fläktar, två till toppen och en till bak - Valde samma fläktar som följer med chassit.
Så, har ni några tankar/funderingar kring ovan? All feedback uppskattas!